Hopp til innholdet

Teknisk SEO

Er nettsiden din teknisk god, rask, sikker og mobilvennlig? Med en teknisk analyse kan du identifisere forbedringsområder på nettstedet ditt, og se hvilke tekniske SEO-elementer du bør ta tak i for å nå dine mål.

Person med bærbar datamaskin i hånda – Nettrafikk

Hva er teknisk SEO?

Teknisk SEO består av koder, tags, strukturerte data og andre tekniske elementer som hjelper søkemotorer å få tilgang til å lese, tolke og indeksere et nettsted i søkeresultatet. 

Med en teknisk analyse kan du identifisere forbedringsområder og danne grunnlag for optimaliseringstiltak som vil gjøre nettstedet ditt enda mer tilgjengelig for søkemotoren og brukervennlig for besøkende.

En sjekkliste til nettsiden

Viktige elementer i teknisk SEO

Lastetid, sikkerhet (HTTPS) og mobilvennlighet kan være avgjørende for om nettstedet får den synligheten du ønsker, og er toneangivende for hvorvidt en potensiell kunde opplever at nettstedet er raskt, og ikke minst sikkert, å besøke eller handle fra.

Under følger en liste med de viktigste tekniske SEO-elementene som bør være i orden på en nettside.

https-ssl.jpg – Nettrafikk

1. SSL-sertifikat (for HTTPS)

Google setter sikkerhet høyt, og derfor er HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure) en rangeringsfaktor. For å få HTTPS på din side, må du ha et SSL-sertifikat som krypterer alt innhold som blir sendt og mottatt.

2. Mobilvennlighet (responsivt design)

Google indekserer og viser frem resultater i søk basert på "Mobile-first".

For at nettsiden din skal være brukervennlig for alle, er du nødt til å ha et responsivt design slik at siden kan tilpasse seg alle flater.

3. Lastetid/hastighet

Hvor raskt presterer nettstedet ditt?

Lastetid er avgjørende for om noen klikker seg inn på og rundt på nettstedet ditt, eller klikker seg tilbake til søkeresultatene for å finne et annet alternativ.

4. 404-sider

Hvis en side har en 404-statuskode, betyr det at den ikke finnes. Kanskje har den aldri eksistert, og den dukker opp fordi en bruker har feilstavet URL-en, eller den har blitt fjernet uten at det har blitt lagt på en 301 redirect-kode.

Bytt ut lenker som leder til 404-sider med lenker til sider som eksisterer, og sørg for å ha en optimalisert 404-side som sender brukere tilbake til relevante sider.

google-search-console.jpg – Nettrafikk

5. Google Search Console (GSC)

Google Search Console er et genialt gratisverktøy fra Google, som gir masse verdifull informasjon om hvordan nettstedet ditt presterer i søkeresultatene.

Finnes det noen feil, lurer du på hvilke søkeord en spesifikk side rangerer på eller ønsker du å se på klikkraten din? GSC gir deg svaret!

6. Sitemap.xml

Sitemap er en oversikt URL-er på nettsiden din, og fungerer som et kart for søkemotorer. Dette gjør det enklere for søkemotorer å finne undersider på nettsiden din, samtidig som de blant annet også får informasjon om når det sist var oppdatert.

7. Robots.txt

Robots.txt er en såkalt ekskluderingsprotokoll som lar deg blokkere deler av din nettside slik at søkemotorer ikke crawler og indekserer dem. Dette er viktig for å sørge for at crawlebudsjettet brukes best mulig.

Dataskjerm med koder på skjermen for strukturerte data. – Nettrafikk

Strukturerte data

Hvordan kan du skille deg fra konkurrentene i et hav av søkeresultater? 

Strukturerte data (schema markups) er kode som implementeres på nettsiden og forteller Google hva som finnes her, eksempelvis at det er et produkt eller en tjeneste. Fordelen med dette er at du kan få resultater som tar større plass i søk.

Ansatte i Nettrafikk – Nettrafikk

Få hjelp med teknisk SEO

Ønsker du å få en teknisk analyse av nettstedet ditt, har du spørsmål eller trenger du hjelp til spesifikke elementer innen teknisk SEO?

Ta kontakt med oss på våre nettsider, eller ring oss på +47 21 39 94 11 for en uforpliktende prat!