Hopp til innholdet

Konverteringstap trege nettsider

Når alt rundt oss blir enklere, raskere og mer tilgjengelig blir også tålmodigheten kortere. Ett sekund tregere innlasting kan koste deg 20 % i konverteringer!

konverteringstap-trege-nettsider.jpg – Nettrafikk
Ett sekund kan koste din bedrift 20 % konverteringer

Trege nettsider skader nettsiden din

Tenker du over din egen adferd når du bruker apper på mobilen?

Hvis det tar tid å laste inn VG-appen, så har du trolig Dagbladet, Aftenposten, NRK eller andre konkurrerende nyhetsapper plassert rett ved siden av VG sin. Det krever ikke mange sekunders venting før de aller fleste av oss velger et raskere alternativ.

Sånn er det også på nett.

Folk forventer at det skal gå fort, og på dette området er selv gamle gode kunder med lang historikk utålmodige. Faktisk så utålmodige at ett sekund for lang innlastingstid for nettsider kan koste opp mot 20 % av konverteringer på nettsiden.

innlastingshastighet.jpg – Nettrafikk
Hvor rask bør siden din være?

Ideell innlastingshastighet

Hvor rask er rask nok? Det korte svaret på det er at det vil variere, men her er noen holdepunkter.

Basert på Akamai sin studie av over 10 milliarder brukerøkter på amerikanske nettbutikker, fant man at en høy gjennomsnittlig konverteringsrate er:

  • 12,8 % for desktop-trafikk

  • 3,3 % for mobil-trafikk

  • 7,2 % for tablet-trafikk

For noen bedrifter vil dette være drømmetall, mens det for andre vil være lave tall. Det vil variere avhengig av typen varer og tjenester som tilbys, og hvor mye tid som kreves før kundene tar en avgjørelse.

For eksempel har folk et tydeligere og mer presserende formål når de går inn på Peppes.no enn når de går inn på Staminahelse.no. Tallene er altså ikke nødvendigvis representative for akkurat din bedrift, men et gjennomsnitt for et bredt spekter av bedrifter.

Akamai behøvde disse tallene for å se hva den ideelle innlastingshastigheten burde være, og det de fant var:

  • Nettsider som leveres til desktopbrukere bør laste inn på 1,8 sekunder

  • Nettsider som leveres til mobilbrukere bør laste inn på 2,7 sekunder

  • Og nettsider som leveres til tabletbrukere bør laste inn på 1,9 sekunder

Google underbygger studier om innlastingshastighet

Selv om Akamai sin studie er gjort på nettbutikker i USA, så har Google i ettertid underbygget studiene med egne uttalelser.

I 2019 skrev Google om at dette også påvirker alle bedrifter på nett, og ikke kun konverteringsraten for nettbutikker.

Alle bedrifter med nettsider er med andre ord godt tjent med å jobbe med innlastingshastigheten.

Din bedrift selger kanskje ikke produkter på nettsiden, men leverer tjenester som fordrer at potensielle kunder kommer i kontakt. Er nettsiden din treg går du altså glipp av mange som kunne tatt kontakt.

innlastingshastighet-treg-nettside.jpg – Nettrafikk
Effekten av en tregere side

Hvordan påvirker innlastingshastighet konverteringsraten?

Dersom nettsiden leveres 0,1 sekund saktere enn anbefalt innlastingshastighet:

  • 2,4 % reduksjon i konverteringer hos desktopbrukere (~12,5 % konverteringsrate)

  • 7,1 % reduksjon i konverteringer hos mobilbrukere (~3 % konverteringsrate)

  • 3,8 % reduksjon i konverteringer hos tabletbrukere (~6,9 % konverteringsrate)

Dersom nettsiden leveres 1 sekund saktere enn anbefalt innlastingshastighet:

  • 21,8 % reduksjon i konverteringer hos desktopbrukere (~10 % konverteringsrate)

  • 20,5 % reduksjon i konverteringer hos mobilbrukere (~2,6 % konverteringsrate)

  • 17,8 % reduksjon i konverteringer hos tabletbrukere (~5,9 % konverteringsrate)

Dersom nettsiden leveres 2 sekunder saktere enn anbefalt innlastingshastighet:

  • 36,5 % reduksjon i konverteringer hos desktopbrukere (~8,1 % konverteringsrate)

  • 26,2 % reduksjon i konverteringer hos mobilbrukere (~2,4 % konverteringsrate)

  • 25,1 % reduksjon i konverteringer hos tabletbrukere (~5,4 % konverteringsrate)

fluktfrekvens.jpg – Nettrafikk
Fluktfrekvens – En rask innføring

Hva er bounce rate?

Fluktfrekvens, eller på engelsk: bounce rate, blir ofte misforstått.

Dette er økter hvor brukeren ikke foretar seg noe utover å besøke én side. Det kan likevel være en nettside med en fantastisk god artikkel som brukeren leser i flere minutter og har stor nytte av, men som ikke leder til noen videre handling.

Eksempel:
Du skal møte noen fra en bedrift og søker opp vedkommende på Google for å få et inntrykk av hva slags person dette er. Du ledes til bedriftens ansattside og finner en slags CV for personen.

Når du har lest litt om vedkommende lukker du nettsiden uten å stikke innom «om oss»-siden eller tjenestesiden.

Du brukte kanskje 3-4 minutter inne på siden, og fikk all info på ett og samme sted. Intensjonen du kom dit med er å regne som innfridd. Men siden du ikke klikket deg videre til noe annet innhold eller utløste et «event», så inkluderes likevel dette besøket i fluktfrekvensen.

Tips: Det finnes to typer fluktfrekvens, på engelsk kalt «soft bounce» og «hard bounce». Soft bounce kan beskrives som økten ovenfor, mens en hard bounce er når siden umiddelbart forlates etter at den besøkende har kommet dit.

Årsaken kan blant annet være at innholdet ikke lastet (fort nok) eller at du hadde klikket feil.

fluktfrekvens-bounce-rate.jpg – Nettrafikk
Brukere forlater trege nettsider

Innlastingshastighet har også betydning for fluktfrekvens

Akamai sin studie tok også for seg hvordan tregere innlastingshastighet påvirket fluktfrekvensen.

Her har de ikke skilt mellom såkalt hard og soft bounce, men funnene er allikevel verdt å gjenta:

Om nettsiden laster 1 sekund tregere enn optimal innlastingshastighet:

  • Øker fluktfrekvensen med 18,4 % fra desktopbrukere

  • 49,8 % fra mobilbrukere

  • og 32,3 % fra tabletbrukere

Om nettsiden laster 2 sekunder tregere enn optimal innlastingshastighet:

  • Øker fluktfrekvensen med 62,1 % fra desktopbrukere

  • 102,9 % fra mobilbrukere

  • og 67,6 % fra tabletbrukere

De fant også korrelasjon mellom innlastingshastighet og gjennomsnittlig øktvarighet (altså hvor lang tid folk bruker på nettsiden). Om nettsiden laster 2 sekunder tregere enn optimal innlastingshastighet ble lengden på økten redusert med følgende:

  • 46,9 % for desktopbrukere

  • 51 % for mobilbrukere

  • 37,7 % for tabletbrukere

mobilvennlig-nettside.jpg – Nettrafikk
Klatre i søkeresultatene

Raske nettsider får mer trafikk fra Google

Googles algoritme for å sortere nettsider i trefflisten ved søk inkluderer en faktor som belønner nettsider som laster raskere enn andre nettsider.

Å jobbe med å få en brukervennlig og rask side vil ikke bare øke konverteringsraten, det vil også ha en påvirkning på hvor mye trafikk nettsiden din vil motta fra Google. Det er dette SEO (søkemotoroptimalisering) handler om.

Om du ønsker å øke inntjeningen til bedriften, er det med andre ord en vinn-vinn situasjon å gjøre nødvendig innsats med innsikt og analyser for at nettsidene skal laste raskere.

Ansatte i Nettrafikk – Nettrafikk

Få raskere nettsider og høyere konverteringsrate

Ønsker du hjelp med å sikre at nettstedet ditt er raskt og brukervennlig?

Kontakt oss på våre sider, eller ring oss på +47 21 39 94 11 for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg å oppnå dette.