Hopp til innholdet

Søkemotoroptimalisering (SEO)

Hvordan bli synlig på nett og skille seg ut i havet av andre søkeresultater? Med søkeoptimalisering treffer du godt. En solid SEO-strategi gjør deg rustet til å klatre oppover i rangeringene, slik at dine potensielle kunder velger din bedrift fremfor konkurrenter.

Bli synlig i søkeresultatene

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å bli synlig på nett ved å møte målgruppens etterspørsel. Ved hjelp av riktige søkeord, relevant innhold og god brukeropplevelse, kan du trekke relevant organisk trafikk, og potensielt konverterende trafikk, til ditt nettsted.

Infografikk med hva som inngår i en SEO-strategi fra Nettrafikk. – Nettrafikk

SEO-strategi

Hvor er din bedrift i dag, hva ønsker du å oppnå og hvilke planer og tiltak må du gjennomføre for å få bedriften dit?

Det er mye som inngår i arbeid med søkemotoroptimalisering – det kreves strategisk arbeid med innsikt og analyse, innholdskartlegging og -produksjon samt implementering og publisering. Med andre ord har du behov for en godt gjennomtenkt SEO-strategi for å lykkes med søkemotoroptimalisering.

Kvinne leser innhold på laptopen til illustrasjon for innholdsproduksjon. – Nettrafikk

Innhold

Hva ønsker målgruppen din å lese, og hvordan får du dem til å lese det du ønsker å formidle?

Godt og engasjerende innhold er viktigst i SEO, og med andre ord kilden til suksess i digitale flater. Med en solid innholdsstrategi og god innsikt i hva slags innhold din målgruppe ønsker, er du godt rustet til å styrke din merkevare.

Kjetting til illustrasjon for lenkebygging. – Nettrafikk

Lenkebygging

Hvordan skaffer du gode lenker som faktisk gagner nettsiden din?  

Lenkebygging er prosessen som går ut på å bygge lenker til din egen nettside med mål om å øke autoritet og rangering i organisk søk. Det handler med andre ord om å skape verdi.

Kvinnehender som holder en telefon til illustrasjon for at god brukeropplevelse er viktig spesielt på mobil. – Nettrafikk

Brukeropplevelse

Hvordan opplever besøkende nettstedet ditt, og spiller innhold og design på siden din på lag?

Google liker det brukeren liker, og en brukervennlig nettside er essensielt for SEO og rangeringer i søkeresultatene. En dårlig brukeropplevelse kan føre til at du skader varemerket og taper kunder til konkurrentene, men er opplevelsen derimot positiv, er sjansen mye større for å lykkes digitalt!

Kvinne foran Mac-en til illustrasjon for søkemotoroptimalisering-tips man kan finne på internett. – Nettrafikk

Søkemotoroptimalisering-tips

Hvordan komme i gang med SEO-arbeidet, og hva er viktigst at du husker på?

Søkemotoroptimalisering er en omfattende jobb og en kontinuerlig prosess. Det finnes ingen fasit som passer alle, men med disse 10 søkemotoroptimalisering-tipsene vil du stille godt i kampen om økt synlighet.

Bilde av møterom i Nettrafikks lokaler med gruppe som har gjennomgang av kurs – Nettrafikk

Bli med på SEO-kurs

Hvordan gjøre din bedrift mer synlig på nett, slik at du kan trekke flere konverterende kunder inn på din nettside?

Bestill et kurs i søkemotoroptimalisering skreddersydd din kompetanse, forventninger og mål!

Finn ut hva markedet etterspør

Innsikt og analyse

Hva vet du om målgruppen din, hvordan presterer nettsiden din i dag og hva skal du jobbe mot?

For å vite hva markedet etterspør og hva du kan gjøre for å møte denne etterspørselen, er det nødvendig med innsikt og analyse. I søkemotoroptimalisering benytter vi mange ulike analyser, blant annet søkeordsanalyse og konkurrentanalyse.

Skjermbilde av søkeord og antall visninger per søkeord fra Google Search Console
Søkeordsanalyse

Hvilke søkeord bør du være synlig på i din bransje, og hvilke ord kan føre til konverteringer?

En søkeordsanalyse avdekker hva potensielle kunder etterspør, hvilke søkeord de bruker og når de søker etter det.

Skjermbilde av konkurrent-oversikt med ulik estimert trafikk til konkurrerende sider versus kundens nettside.
Konkurrentanalyse

Hvem er de største konkurrentene dine i søk? Er det de du tror, og er de mer synlige enn deg?

Å kartlegge konkurrentene og hva de gjør, kan gi grunnlag for nytt innhold, funksjonaliteter og økt brukeropplevelse.

Skjermbilde av Core Web Vitals-analyse som viser antall svake URLer, URLer med behov for forbedring, og antall gode URLer etter tekniske kriterier.
Teknisk SEO audit

Hvordan presterer nettstedet ditt i dag? Er siden rask nok, og er den ellers brukervennlig?

En teknisk SEO-analyse identifiserer forbedringsområder og danner grunnlag for videre optimaliseringstiltak.

Kvinne tar bilde av bakervarer i et bakeri, som kan brukes til lokal SEO. – Nettrafikk

Lokal SEO

Er din bedrift synlig lokalt, og hvorfor er dette viktig?

Hvilke treff som dukker opp i søkemotorer når noen utfører et søk, er avhengig av hvor søkeren befinner seg. Det er derfor viktig å jobbe med lokal SEO slik at du blir synlig når noen søker etter din tjeneste eller ditt produkt i nærområdet.

Datamaskin med strukturerte data-kode. – Nettrafikk

Strukturerte data

Hvordan kan du skille deg fra konkurrentene i et hav av søkeresultater? 

Strukturerte data (schema markups) er kode som implementeres på nettsiden og forteller Google hva som finnes her, eksempelvis at det er et produkt eller en tjeneste. Fordelen med dette er at du kan få resultater som tar større plass i søk.

Trapper uten universell utforming. – Nettrafikk

Universell utforming

Universell utforming handler om å nå ut til flest mulig, uavhengig av funksjonsnivå.

Dette har direkte innvirkning på dine rangerer i Google – Google setter alltid brukeren først, og det bør du òg.

Både brukeropplevelse, innhold, design og tekniske faktorer inngår i arbeid med universell utforming, akkurat som med SEO. Sørg derfor for at nettsiden din er tilgjengelig for alle.

Skjermbilder på to ulike mobiler: Google som søkemotor, og YouTube som søkemotor. – Nettrafikk

YouTube SEO

Visste du at SEO også er viktig for YouTube? 

Videoformatet blir stadig viktigere, og ved å optimalisere YouTube-kanalen og videoene dine kan du nå et enda bredere publikum. Ikke bare vil dette hjelpe videoene dine rangere bedre på YouTube, men videoene dukker jo også opp i Googles søkeresultater.

Kvinne foran datamaskinen – kanskje trenger hun et SEO-byrå. – Nettrafikk

Hvorfor benytte et SEO-byrå?

SEO er et omfattende felt.

Selv med de beste tipsene tilgjengelig, er det mye jobb å skulle være ekspert på alle de viktige feltene samtidig som du skal holde deg oppdatert på de nyeste trendene i markedet.

Derfor kan du dra nytte av et SEO-byrå.

Kompetanse

Du slipper å lære deg alt selv, fordi byrået har spisskompetanse, solid innsikt og forståelse for de ulike markedskanalene.

Effektiv tidsbruk

Du sparer deg for masse tid, fordi byrået tilpasser seg raskt, ser muligheter og utfordringer og vet hva som fungerer.

Fagmiljø

Du er i trygge hender fordi byrået er løpende oppdatert på trendene i markedet og det er god synergi mellom fagfeltene.

Verktøy

Du sparer penger, fordi byråene allerede er i besittelse av dyre verktøy som gir viktig innsikt i målgruppe og marked.

Ansatte i Nettrafikk – Nettrafikk

SEO-byrå i Oslo eller Norge for øvrig

Ønsker du hjelp til å bygge og gjennomføre en solid SEO-strategi?  

Våre spesialister er her for å hjelpe deg, enten du er på utkikk etter et SEO-byrå i Oslo eller du sitter et annet sted i Norge.

Kontakt oss på våre sider, eller ring oss på +47 21 39 94 11, så tar vi en uforpliktende prat om hva du ønsker og hvordan vi kan hjelpe deg!