Hva er responsivt design?
Med responsivt design menes at størrelsen på og utformingen av din nettside automatisk tilpasses sitt miljø, det vil si justeres til ethvert operativsystem og enhver skjermstørrelse.
Denne tilnærmingen optimaliserer brukeropplevelsen ved å minimere arbeidet brukerne selv må gjøre for å orientere seg på internett via mobile enheter.
Innhold tilpasset alle skjermer
Ved utforming av nettsider bør man hele tiden ha ulike skjermstørrelser i bakhodet.
Tekstene og fonter skal være leselige både på større og mindre skjermer, knapper skal ikke være så små og nær hverandre at man trykker feil ved et uhell, og det skal ikke være nødvendig å sveipe seg bortover siden for å se et helt bilde eller lese en hel setning.
Responsivt design sikrer at alt innhold kommer tydelig frem – uansett.
Hvorfor responsivt design?
Det er langt mer hensiktsmessig og kostnadseffektivt å utvikle én nettside, enn å skape og vedlikeholde innhold for flere forskjellige plattformer.
Responsivt design betyr at innholdet på én enkelt URL tilpasses de besøkendes skjermer, fremfor at man utvikler egne mobilsider og egne apper for best mulig fremvisning.
Responsivt design forenkler i tillegg markedsføring på nett og søkemotoroptimalisering.
I tiden fremover vil vi dessuten antakelig se et skifte fra applikasjoner, som er dyre å utvikle, til responsivt design for nettlesere.
Er din side mobilvennlig?
Hvordan gå frem for responsivt design?
Følgende punkter kan være med på å gi best mulige resultater i praksis:
Sjekk innholdet på siden
Det må være unikt og engasjerende uansett plattform.Start i det små (mobil først)
Ikke alt blir perfekt på første forsøk. Start gjerne med å få siden til å se bra ut på både desktop og mobil, så kommer nettbrett i neste steg.Tenk mer på nettleser, mindre på Photoshop
Bilder og tekst må se bra ut uansett hvilken nettleser som anvendes.Gjør nettstedet modulbasert
Da blir det enklere å skalere innholdet til ulike skjermer.Optimaliser – alltid
Ting er alltid under endring, og det er alltid noe som kan forbedres.
God brukeropplevelse med responsivt design
I 2014 implementerte Google merking av mobilvennlige sider ved søk fra nettbrett og mobiltelefoner.
Dette var starten på mobilspesifikke søk som prioriterte brukervennlighet i enda større grad enn tidligere. I dag innebærer det blant annet at nettsider som ikke er tilpasset mobile enheter også kan oppleve å få lavere rangeringer.
Få hjelp med responsivt design
Det anbefales for alle nettsteder å benytte responsivt design.
Kontakt oss gjerne via våre nettsider, eller ring oss på +47 21 39 94 11 for en uforpliktende prat om utforming av nettsider og bruk av responsivt design.