Variabel størrelse på meta title
Vi anbefaler normalt å holde lengden på metatitler under 60 tegn. Imidlertid er det mer enn kun antall tegn som bestemmer hvor mye plass tittelen tar opp.
Fonten Arial er utformet slik at avstanden mellom skrifttegnene er proporsjonal. Det vil si at ulike bokstaver tar opp forskjellig bredde. Å finne optimal lengde på en meta title er derfor ikke så enkelt som å bare oppgi maksimalt antall bokstaver.
I eksemplet nedenfor er det brukt CAPS LOCK for å illustrere en metatitle som tar opp stor bredde:
Hvordan skrive en god sidetittel?
Når det kommer til Googles fremstilling av sidetittel meta title er det viktig å være klar over følgende:
Smale bokstaver tar opp mindre plass i bredden
Kanskje åpenbart, men greit å være klar over når man utformer titler.
CAPS-lock er plasskrevende
Overivrig bruk av store bokstaver sluker mye plass. Forvent helt ned mot 42 bokstaver som maksimum hvis alt er skrevet slik, og tittelen inneholder brede bokstaver som M, W og Æ.
Avkuttede titler gir færre gjenværende bokstaver
Når Google har kuttet slutten av tittelen mister man også ytterligere plass ved at det legges til ”…” for å indikere at noe er tatt bort.
Med smalere bokstaver blir det bedre plass i tittelen.
Ser vi på det tidligere eksempelet, er det plass til 14 flere tegn (inkludert mellomrom) i overskriften ovenfor enn ved å utelukkende bruke store bokstaver:
Hvor lang kan en meta title være?
Dr. Peter J. Meyers fra Moz Blog forsøkte å finne svaret ved å utføre 10 000 søk og se på hvor mange tegn det var plass til for hver tittel på forsiden (de ti øverste resultatene) før Google kuttet bort resten.
Lengden på meta title varierte kraftig avhengig av bruk av store bokstaver, smale bokstaver og så videre. De mest plasskrevende titlene gav kun rom for helt ned til 42 bokstaver, mens de smaleste bokstavene gav titler på opp til 68 tegn.
Når vi jobber med søkemotoroptimalisering forholder vi oss til at det skal være maksimalt 60 bokstaver i tittelen. Årsaken er at det vil være tilstrekkelig til å få frem hele tittelen 95,8% av tiden, ifølge Meyers undersøkelser.
Dersom du selv vil prøve deg frem på ulike meta titles og se hvordan de blir seende ut i Google, anbefaler vi deres Title Tag Preview Tool.
Få hjelp til å skrive gode metatitler
Meta titles er en essensiell del av å rangere godt i søkeresultatene.
Kontakt oss via vårt kontaktskjema, eller ring oss på +47 21 39 94 11 for en uforpliktende prat om søkemotoroptimalisering og hvordan vi kan hjelpe deg med å bli synligere på nett.