Hopp til innholdet

SEM

Søkemotorannonsering er en effektiv måte å skape synlighet for din bedrift. Det kan imidlertid være vanskelig å orientere seg i jungelen av begreper og produkter som finnes. Se hvordan du kan sette i gang her!

Person med data og nettleservindu åpent med Google som søkemotor – Nettrafikk

Hva er søkemotormarkedsføring?

Søkemotormarkedsføring kalles ofte for SEM, som er en forkortelse for Search Engine Marketing.

Markedsføring gjennom søk dreier seg om å øke trafikken til nettsteder via ubetalte tiltak (søkemotoroptimalisering) og betalte tiltak (søkemotorannonsering).

Viktige begreper

Hva omfatter søkemotorannonsering?

Det kan være forvirrende med alle begrepene man skal forholde seg til innen søkemotorannonsering, men de alle har én ting til felles: de viser relevante annonser for brukernes søkeord. Under ser du noen av de vanligste uttrykkene.

Ikon med dollartegn for å illustrere kjøpsmetoden PPC

Pay-per-click

Også kalt PPC, er en modell for prisbelastning av annonser der du betaler per klikk.

Ikon av mynter i stabel for å illustrere kjøpsmetoden CPC

Cost-per-click

Også kalt CPC, Dette er den faktiske prisen du betaler for et klikk.

Ikon av mobiltelefon for å illustrere kjøpsmetode

Pay-per-call

Også kalt PPC, står for betalt per oppringning. For mobil betaler du ofte per direkte henvendelse.

Ikon av dollartegn inni et øye for å illustrere kjøpsmetoden CPM

Cost-per-mille

Også kalt CPM, og er et navn for prisbelastning av annonser der du betaler per tusen visninger.

Ikon med mynter og sifferet 1000 for å illustrere kjøpsmetoden CPT

Cost-per-thousand

Også kalt CPT, og er også et navn for prisbelastning av annonser der du betaler per tusen vinsinger.

To kvinner arbeider ved siden av hverandre på hver sin bærbare datamaskin – Nettrafikk

Google-annonsering

Å annonsere i Google betyr at de kundene du ser etter også leter etter deg. Det er en ordning alle tjener på.

Du blir sett i samme øyeblikk som brukerne søker etter produktene du har å tilby, og det du betaler for er når kunden kontakter deg ved å klikke på din annonse.

Nærbilde av en graf i Google Ads – Nettrafikk

Google størst på søkemotorannonsering

Google Ads er uten tvil den mest populære plattformen for søkemotorannonsering.

Samtidig bør man ikke helt glemme Microsoft Ads (tidligere Bing Ads), som også leverer en mengde annonser til Yahoo.

Microsoft er liten i forhold til Google, men vi anbefaler likevel noe annonsering der som et supplement – det er en rimelig måte å nå mange av dem som ikke er aktive på Google.

Google-logo på mobilskjerm for å illustrere sertifiseringen Google Premiere-partner – Nettrafikk

Sertifisert Premier Google-partner

Vi er stolte av å være de blant topp 3 % av partnerbedriftene som oppnår de beste resultatene hvert kalenderår.

Merket angir at bedriften har utmerket seg gjennom bruken av Google-produkter. Det dreier seg om en sunn bedrift der kundene er fornøyde og forretningspraksisen er i tråd med Googles anbefalte fremgangsmåter.

Ansatte i Nettrafikk – Nettrafikk

Få hjelp med søkemotormarkedsføring

Det kan oppleves som overveldende å skulle orientere seg i jungelen av begreper og produkter innen søkemotorannonsering.

Kontakt oss på våre sider eller ring oss på +47 21 39 94 11 for en uforpliktende prat om søkemotorannonsering og hva vi kan gjøre for deg.