Hva er Google Ads?
Google Ads er søkemotorselskapets eget annonsering-system.
Det geniale med Google Ads er at dine annonser kun vises når det utføres relevante søk.
Dersom en del av din forretningsvirksomhet for eksempel går ut på at du leverer ferskt bakverk i nærområdet hver morgen, vil det være fordelaktig om din annonse i Google Ads kommer frem når det søkes på «levering av ferskt bakverk».
Du slipper altså å betale for unødvendig eksponering overfor brukere som uansett er på utkikk etter noe annet enn det du måtte ha å tilby av varer og tjenester.
Hvordan fungerer Google Ads-annonsering?
Google Ads lar deg velge ut nøkkelord som er relevante for dine produkter.
Disse vil resultere i at dine annonser vises i søk eller på andre nettsider, vel og merke så lenge ikke andre byr mer enn deg per klikk i Google Ads-annonsesystemet.
Prisen per klikk er nemlig det samme som annonsekostnad i Google Ads, og din og andres betalingsvillighet avgjør prisen fra klikk til klikk.
Annonsen din kan også vises på andre relevante nettsteder i Googles nettverk dersom det er ønskelig.

Plassering på andre nettsider
Google Ads begrenser seg ikke bare til Googles egen søkeside. Søkemotorkjempen eier selv andre store nettsteder som YouTube.
Dessuten har Google bygget et gigantisk nettverk av samarbeidspartnere. Disse er del av deres såkalte Display Network.
Google kan automatisk avgjøre hvor dine annonser passer inn ved å matche dine søkeord med nettsider i deres Display Network. Eller, hvis du foretrekker å ha kontrollen selv, så kan du velge ut plasseringer på egenhånd.

Hva er Google Ad Rank?
La oss anta at flere annonsører benytter samme søkeord for å vise sine annonser på de samme nettsidene som deg.
Da anvendes Ad Rank for å fastsette hvem sine annonser som skal vises og i hvilken rekkefølge.
Google Ad Rank er basert på en kombinasjon av:
Ditt høyeste bud – hvor mye du er villig til å bruke per klikk
Relevansen og kvaliteten på annonsene og nettsiden din
Forventet effekt av dine annonseutvidelser (ekstra forretningsinformasjon, adresse, brukervurderinger etc.)

Hvordan beregner Google Ads priser?
Dine bud i Google Ads er basert på hva du maksimalt er villig til å betale per klikk (maks CPC).
Imidlertid kan den faktiske kostnaden bli langt lavere.
Dersom dine konkurrenter for eksempel ikke er villige til å betale mer enn kr. 2,00 per klikk, vil din annonse bli prioritert og du slipper unna med kr. 2,01 per klikk, selv om du kanskje har lagt inn kr. 8,00 som maks CPC i Google Ads.

Få hjelp med Google Ads
Har du spørsmål om annonsering i søkemotorene, eller lurer du på hvordan Google Ads kan øke trafikken og antall konverteringer for din nettside?
Kontakt oss på våre nettsider, eller ta en telefon til +47 21 39 94 11 for en uforpliktende prat!