Hopp til innholdet

Innholdsproduksjon

Godt og engasjerende innhold er kilden til suksess i digitale flater. Med en sterk innholdsstrategi og god innsikt i hva slags innhold din målgruppe ønsker, er du godt rustet til å bygge din merkevare.

nettrafikk-1477.jpg – Nettrafikk
Skriv for suksess

Hvorfor bruke tid på innholdsproduksjon?

Godt innhold kilden til suksess i digitale flater, fordi det er nettopp det som trekker nye potensielle kunder inn på nettsiden din.

Søkemotorer som Google har alltid brukeren i fokus, og for å bli synlig i søkeresultatene på relevante søkeord, er du dermed nødt til å tilby unikt og engasjerende innhold som svarer på det brukerne etterspør.

Infografikk med hva som inngår i en innholdsstrategi – Nettrafikk

Innholdsstrategi

Hvordan finner målgruppen innholdet ditt, og gir det dem noen verdi? Når skal du publisere hva, og hvilke mål ønsker du selv å oppnå?

En innholdsstrategi er en nødvendig grunnmur for å effektivt produsere, optimalisere og spre innhold best mulig. For å kunne måle effekt må det settes tydelige mål, og for å skape engasjerende innhold som når frem til riktig målgruppe, er det behov for innsikt, analyse og god planlegging.

Hva er godt innhold? – Nettrafikk

Hva er godt innhold?

Hva ønsker målgruppen din å lese? Er det det samme som du ønsker å formidle, eller er det muligens noe helt annet? Og hvordan skaper du innhold som trekker nye potensielle kunder inn på nettsiden din?

Å skrive gode tekster er ikke nødvendigvis bare enkelt. Innholdet skal være relevant, engasjerende og med riktig tone of voice, men det skal også ta potensielle kunder videre til neste steg i kundereisen.

Kunsten er med andre ord å skrive en tekst som målgruppen faktisk vil lese, men som også bidrar til at bedriften din når sine mål.

Innhold for SEO – Nettrafikk

Innhold for SEO

Hvordan får du innholdet ditt til å rangere godt i søkemotorene, slik at du kan drive relevant trafikk inn til din nettside?

Svaret er enkelt: med søkemotoroptimalisering. Utførelsen av SEO er imidlertid ingen "quick fix", men en kontinuerlig prosess.

Ved hjelp av en teknisk god nettside, riktig bruk av søkeord, relevant innhold og god brukeropplevelse, kan du bli mer synlig på nett og trekke relevant og potensielt konverterende trafikk inn til ditt nettsted.

Søkeordsanalyse – Nettrafikk

Søkeordsanalyse

Hvilke søkeord bør du være synlig på i din bransje, hvilke ord fører til konverteringer og hva slags innhold bør du produsere? 

En søkeordsanalyse avdekker hva potensielle kunder etterspør, hvilke søkeord de bruker og når de søker etter det.

Når du vet hva slags innhold som blir etterspurt, kan du så kartlegge hvor godt nettstedet imøtekommer de ulike tematikkene med innholdet i dag, og avdekke potensiale for nye muligheter. Dette danner grunnlaget for en innholdsplan som vil spille en sentral rolle i SEO-strategien.

Konkurrentanalyse – Nettrafikk

Konkurrentanalyse

Rangerer dine konkurrenter bedre enn deg, eller er de synlige på noen søkeord som ikke din bedrift er?

Ofte kan du finne andre konkurrenter i søkeresultatene enn de du først tenkte på.

Her vil du se at du konkurrerer med flere om de samme søkeordene, og ved å kartlegge hvordan konkurrentene ligger an og hva de gjør, kan du legge grunnlag for nytt innhold, funksjonaliteter og økt brukeropplevelse.

Innholdsplan – Nettrafikk

Innholdsplan

Hvilket nytt innhold skal produseres, hva bør teksten inneholde og hvilke funksjonaliteter bør legges til på siden?

Når du har gjort nødvendige analyser og funnet innsikten du trenger, kan du plassere de nye søkeordene og tilhørende innsikt i en innholdsplan. På den måten vil du få oversikt over fremtidig innholdsproduksjon.

Kartlegg hvilket innhold som presterer

Content mapping

Hva slags innhold har du på din nettside i dag?

Er det godt nok, dekker det aktuelle tematikker og driver det trafikk til siden? Eller har du kanskje mange sider som ikke får trafikk i det hele tatt?

Ved å gjennomføre en content mapping, eller en innholdskartlegging, tas en gjennomgang av alt innhold som finnes på et nettsted. Dette vil gi en god oversikt over de neste stegene du bør ta for å forbedre din nettside:

Produksjon

Hvilket nytt innhold bør produseres for å møte etterspørselen etter relevante tematikker?

Optimalisering

Hvilket eksisterende innhold bør optimaliseres for å generere ytterligere trafikk til nettsiden?

Fjerning

Hvilket eksisterende innhold tilføyer ikke siden noen positiv verdi, og kan dermed fjernes?

Årshjul – Nettrafikk

Årshjul

Når på året bør du dele innholdet ditt? Selv riktig budskap og engasjerende innhold har ikke stor betydning hvis det ikke publiseres til rett tid – altså når etterspørselen etter temaet er på sitt høyeste.

Med et årshjul blir det lettere å få oversikt og å sette opp spesifikke strategier for å nå årets målsetninger, blant annet for innholdsproduksjon til nettsider og sosiale medier.

Et årshjul fungerer som et veikart for det kommende året. Søkeord fra en søkeordsanalyse allokeres inn i hjulet, og definerer hvilke tematikker som trender og som din bedrift bør fokusere på i hvilke perioder.

Det hender ofte at et tema peaker tidligere enn det man kanskje trodde i utgangspunktet, og da er det viktig å være forberedt. 

Kvinne skriver notater til illustrasjon for workshop i innholdsproduksjon. – Nettrafikk

Skrivekurs i innholdsproduksjon for SEO

Vil du lære hvordan du skriver innhold rangerer godt i søkeresultatene og som målgruppen din ønsker å lese?

I et skrivekurs med oss tar vi deg stegvis igjennom prosessen for hvordan du skriver godt for digitale flater.

Kvinne foran datamaskinen – kanskje trenger hun et SEO-byrå. – Nettrafikk

Hvorfor benytte et digitalbyrå?

Skal du skrive godt innhold som er engasjerende og gir resultater, innebærer dette systematisk jobbing.

Selv med de beste tipsene, vil det kreve mye tid for å finne ut av hva du skal skrive, hvordan du skal formulere deg og ikke minst når det skal publiseres.

Derfor kan du dra nytte av et digitalbyrå.

Kompetanse

Du slipper å lære deg alt selv, fordi byrået har spisskompetanse, solid innsikt og forståelse for de ulike markedskanalene.

Effektiv tidsbruk

Du sparer deg for masse tid, fordi byrået tilpasser seg raskt, ser muligheter og utfordringer og vet hva som fungerer.

Fagmiljø

Du er i trygge hender fordi byrået er løpende oppdatert på trendene i markedet og det er god synergi mellom fagfeltene.

Verktøy

Du sparer penger, fordi byråene allerede er i besittelse av dyre verktøy som gir viktig innsikt i målgruppe og marked.

Ansatte i Nettrafikk – Nettrafikk

Få hjelp med innhold

Ønsker du hjelp til å legge en solid innholdsstrategi, eller trenger du hjelp til innholdsproduksjon?

Kanskje ønsker du råd om hvordan skrive godt for bedre rangeringer, eller er du interessert i et skrivekurs for SEO?

Ta kontakt med oss på våre nettsider, eller ring oss på +47 21 39 94 11 for en uforpliktende samtale om hvordan vi kan bistå din bedrift med innholdsarbeid.