Hopp til innholdet

Youtube-SEO: Hvordan få videoene dine synlig i Google

Å få informasjon gjennom video er noe flere og flere ønsker seg. Da gjelder det å være synlig i dette formatet også!

bilde-optimalisering.jpg – Nettrafikk

Ofte er det både raskere og mer engasjerende å få informasjon gjennom en video i stedet for å lese en artikkel. Enten du raskt vil lære hvordan du henger opp bilder på en gipsvegg eller å forstå hvilken etikette som gjelder for neste utenlandstur.

I denne artikkelen går vi gjennom våre beste tips på hvordan du kan optimalisere videoene dine, og oppnå bedre synlighet på google!

Hvor kan du bli synlig med video?

I SERP (søkemotorresultatsiden): Når folk søker etter informasjon på Google, vises gjerne relevante videoer øverst i resultatet. Ved å optimalisere videoinnholdet ditt kan du bli synlig her.

I video-fanen: Google har en egen fane for videoer i søleresultatet. Dette er en god mulighet å nå målgruppen din gjennom videoer.

I bildesøk: Videoene dine kan også være synlig i bilde-fanen på Google. Dette er også en fin mulighet til å oppnå bredere synlighet.

På youtube: I tillegg kan du selvfølgelig oppnå synlighet også i Youtube, som også er en viktig kanal.

youtube-videoannonsering.png – Nettrafikk

Youtubeoptimalisering

Under er noen punkter som bør være med om du skal laste opp videoen i youtube:

  • Bruk søkeord i filnavnet på videoen

  • Last opp optimalisert thumbnail

  • Optimaliser tittel og beskrivelse

  • Legg til timestamps for viktige hendelser. Eks "steg 1"

  • Kategoriser lignende videoer i spillelister

  • optimaliser kanalen videoen ligger på med beskrivelser, bilder og lenker

Hva slags innhold gjør seg best i video-format?

Videoer er egnet for en rekke innholdstyper. Noe som gjør seg veldig godt er blant annet instruktive videoer som enkelt viser en prosess steg-for-steg.

Video kan også være en fin måte å vise frem produktene dine fra ulike vinkler og visualisere ulike bruksområder.

google-analytics-screen.jpg – Nettrafikk

Hvordan optimalisere en video på nettsiden?

Dersom du skal ha videoen på nettstedet ditt er det viktig å sørge for at søkemotorene kan crawle videoen din. I tillegg er det viktig å optimalisere selve siden den ligger på, slik at man kan bygge en kontekst til videoen og øke sjansen for gode rangeringer.

Her er noen av våre best tips for videoer som skal ligge på nettsider:

  • Beskrivelse: Gi en grundig beskrivelse av videoen og inkluder relevante søkeord. På den måten vil søkemotorene forstå hva innholdet i videoen, og hvorfor den er relevant. Husk at siden også skal være brukervennlig for de som velger å ikke se videoen.

  • Èn video per side: Det er kun anbefalt å ha en video per landingsside. Dette er for å sørge for at den mest relevante videoen blir rangert.

  • Hovedinnhold: Videoen bør være hovedinnholdet på siden din, og alt rundt bør være støttende og gi kontekst til denne.

  • Tilgjengelighet: Sørg for at videoen er tilgjengelig og alltid har undertekster. Da vil de som sitter på bussen uten hodetelefoner kunne se den, og det gir søkemotorer større mulighet til å forstå innholdet og hvorfor det er relevant og blør rangere høyt.

  • Sitemap: Inkluder alltid videoen i sitemap. Du kan legge den til under landingssidens URL, eller opprette et eget video-sitemap.

  • Strukturerte data: I tillegg til at søkemotorer kan finne videoen i sitemap, er det også viktig å markere opp vidoen med strukturerte data. Igjen ønsker vi å mate søkemotorene med god og relevant informasjon så raskt og effektivt som mulig, noe strukturerte data er laget for.

Strukturerte data for video

Som nevnt så er strukturerte data viktig for at søkemotorer skal forstå innholdet ditt bedre. Googlebot kan ikke se bilder eller videoer, derfor må vi legge til tilleggsinformasjon om disse elementene for at Google skal ville rangere det høyt.

Blant annet bør strukturerte data for video inneholde informasjon som:

  • Videobeskrivelse: Gi detaljert informasjon om videoen, inkludert tittel, beskrivelse og URL.

  • Publiseringstidspunkt: Oppgi når videoen ble publisert.

  • Varighet: Angi hvor lang videoen er.

  • Videospiller: Legg til HTML-koden for videospilleren du bruker.

Ved å implementere strukturerte data for video, kan du øke sjansene dine for å bli synlig på Google og tiltrekke flere seere.

Vil du lære mer om strukturerte data?

Dette er noen grunnleggende retningslinjer for å oppnå bredere synlighet i Google med video. Vi i Nettrafikk har lang erfaring med søkemotoroptimalisering og tar gjerne en prat om hvordan du kan bruke video som en del av SEO-strategien din!

Få hjelp med video-SEO – Nettrafikk

Få hjelp med video-SEO

Video er en stadig viktigere del av innholdet til bedrifter, og er et viktig format for å nå potensielle kunder.

Ønsker du å lære mer om videoinnhold og Youtube, eller vil du heller at vi tar oss av denne delen for deg? Ta kontakt på våre sider eller ring oss på +47 21 39 94 11, så finner vi ut av det sammen!