Digitale assistenter
Å be en boks om å bestille pizza eller få telefonen til å lese siste nytt for deg er ikke en scene fra en sci-fi film. Det er ikke engang snakk om fremtiden.
Digitale assistenter som Amazon Echo, Google Assistant, Apples Siri og Microsofts Cortana blir en stadig større del av vår hverdag og åpner opp for både stemmesøk og stemmestyring.
Og dette er systemer som lærer deg å kjenne, så jo mer vi bruker dem – desto bedre blir de!
Da vil vi jo bruke dem enda mer, og man trenger vel ikke spørre Siri for å skjønne hvilken vei dette går ...
Talestyring i Norge
I Norge er vi digitale som få, og de digitale assistentene vil få nok å henge fingrene i når ting fungerer som det skal.
Men, per nå, er det fremdeles litt smårusk i systemet:
Språk
Assistentene må bli mer fortrolig med det norske språket, og med alle dets ulike dialekter. Det er jo klart at folk fra indre Oppland, Selbu eller Setesdal også lurer på ting (eller vil bestille pizza).Tilrettelegging av informasjon
Norske bedrifter må tilrettelegge mer informasjon på nett slik at den er lettere å forstå for søkemotorer og assistenter.
Det som er sikkert, er at stemmestyring bare blir mer og mer vanlig. Så hvorfor ikke være tidlig ute?
Les videre for å se hvordan du som bedrift bør gå fram for å tilrettelegge for en slik (nært forestående) framtid – på et overordnet plan.
Kjenn dine kunder og forstå deres behov
Når man foretar et stemmesøk ordlegger man seg naturlig nok annerledes enn når man skriver på et tastatur.
Oftest vil stemmesøk forekomme i form av et spørsmål eller en kommando – og per i dag dreier de aller fleste av disse seg om å finne lokal informasjon.
Hvor er nærmeste bakeri?
Når går sola ned på Aker Brygge?
Hvor lenge har Akvariet åpent i dag?
Vis meg kafeer på Bakklandet
Så aller først: Finn ut hva folk søker etter, og hvordan de søker. Dette gjør du med en søkeordsanalyse.
Tilrettelegg bedriften for lokale søk
Hva slags bedrift er det? Hvor ligger den? Hva er åpningstidene? Telefonnummeret? Hvordan kommer man seg dit?
For lokalbedrifter er det avgjørende at alt er på stell i Google My Business. Da vil veldig mange slike spørsmål besvares av disse oppføringene.
Tilrettelegg innhold som svarer på ofte stilte spørsmål
Når kunnskapen om søk relatert til din bedrift eller bransje er på plass, bør man så fokusere på innhold som svarer på disse spørsmålene.
Innhold bør gi svar på spørsmål rundt hvem, hva, hvor, hvorfor, hvordan og når. Dette vil gjøre det lett for både søkemotorer og vanlig dødelige å finne frem til den informasjonen de søker.
Dette vil også ha positiv effekt for SEO. Slikt innhold vil oftest komme høyere opp i trefflisten, og være bedre tilrettelagt for å bli lagt inn i Answerboxes på Google – som er Google sine assistenter sitt første stoppested. Godt innhold på Google vil forøvrig også være godt innhold på Bing.
Husk også å tilpasse sidetittel og metabeskrivelse slik at man i eventuelle trefflister overbeviser om at det er på nettopp denne nettsiden man finner svar på det man lurer på!
Hastighet, mobiltilpasning og ti tusen tommeltotter
Stemmesøk og -styring går hånd i hånd med mobile enheter. Vi er på farten når vi lurer på ting, eller vi multitasker. Vi bor også i et land hvor 4G og trådløst nett er tilgjengelig fra den laveste dal til den høyeste fjelltopp.
Så 3 sekunders lastetid for nettsiden? Glem det. Vi vil ha svar med én gang, og derfor er det viktig å jobbe for at nettsiden er raskest mulig oppe etter at en potensiell kunde har klikket seg inn på den.
Mobilskjermen er like liten som tålmodigheten, så sørg for at den aktuelle informasjonen er lett å komme seg frem til. Og ikke glem tommelen! At mobiltommel var «den nye musearmen» viste seg å være sterkt overdrevet, men tommelen er den nye musa. I det minste på mobil.
Nettsider som ikke er mobiltilpasset gjør det vanskelig å navigere kun med tommelen, og sånt er frustrerende. Stemmesøk utføres i all hovedsak på mobilenheter, så mobilvennlige nettsider har et naturlig fortrinn!
Sørg for å ha en sikker nettside
Har du et kontaktskjema som du vil at kunden skal fylle ut? Om nettsiden din ikke allerede har HTTPS på plass, er dette det første du må ordne!
HTTPS er den nye standarden for å beskytte kommunikasjonen mellom enhet og server, og sikre at ingen uvedkommende får adgang til sensitiv informasjon. Som for eksempel informasjonen i et kontaktskjema.
Uten HTTPS vil du faktisk tape kampen om synlighet, og ingen digitale assistenter vil lede potensielle kunder din vei.
Vær til stede i alle kanaler
Er din bedrift til stede på Yelp, Tripadvisor, Mittanbud, Google My Business, sosiale medier og andre kanaler hvor enkeltpersoner kan få kontakt med, omtale og gi anmeldelser av bedriftens produkter eller tjenester?
Det er to gode grunner til at dette er lurt:
Autoritet: Man får lenker mot egen nettside fra andre nettsider med høy autoritet på sine felt, og dette gjør at søkemotorene (og dermed også assistentene) anser din nettside som mer troverdige
Tillit: Potensielle kunder har mye større tiltro til det eksisterende kunder sier om bedriften, enn det bedriften sier om seg selv – så å gjøre en innsats mot kunder her vil gi resultater
Strukturerte data hjelper digitale assistenter å forstå
Det kanskje viktigste man kan gjøre for å få bedriften godt på plass for stemmesøk og stemmestyring, er faktisk å hjelpe søkemotorer og assistenter å sette informasjon inn i et system de forstår – og lener seg på.
Det er tross alt maskiner man snakker til, og de behøver hjelp til å definere hva slags innhold det er snakk om.
Er det en artikkel? En omtale av en tjeneste? Et produkt eller kanskje en beskrivelse av bedriften og hvilke bransjer den opererer i?
Selv assistenten trenger assistanse.
Så og si all informasjon på nettsider kan markeres opp mot biblioteker av entiteter som søkemotorer og assistenter forstår, men dette er særdeles tidskrevende arbeid. Om man først strukturerer den viktigste informasjonen, og de handlingene man ønsker at brukerne skal kunne utføre – så er man godt på vei.
Få hjelp til å tilpasse din bedrift til stemmesøk
Ønsker du å lære mer om hvordan du kan tilrettelegge nettsiden din for stemmesøk og apper med stemmestyring?
Kontakt oss gjerne via vårt kontaksskjema, eller ring oss på +47 21 39 94 11, så hjelper vi deg gjerne!