Hopp til innholdet

Kom i gang med Google Analytics 4

Har du enda ikke satt opp Google Analytics 4? Stafettpinnen farer snart videre fra Universal Analytics til GA4, men mange opplever det som forvirrende og vanskelig å komme i gang med det nye analyseverktøyet. Finn ut hvorfor du bør ta tak med det samme, og se hvordan du får den beste overgangen til GA4.

google-analytics-4-kom-i-gang.png – Nettrafikk

Hvorfor benytte Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) er en ny, avansert versjon av Google Analytics som lar deg samle og analysere data på tvers av enheter og platformer.

Ved hjelp av sanntidsdata og avansert maskinlæring gir GA4 en mer helhetlig, nøyaktig og detaljert forståelse av din målgruppes atferd og brukeropplevelse. Disse dataene lar deg forutsi, tilpasse og optimalisere markedstiltak, slik at bedriften kan utvikle en datadreven, smart og mer kostnadseffektiv markedsstrategi.


AVANSERT OG AUTOMATISERT ANALYSE

GA4 vs. Universal Analytics

Den største forskjellen mellom Universal Analytics (UA) og Google Analytics 4 (GA4), er altså at sistnevnte er et mer fremtidsrettet verktøy med avanserte analysefunksjoner, og i kombinasjon med Looker Studio (tidligere Data Studio) kan du presentere og utforske dataene på en helt ny måte.

I tabellen under kan du se en sammenligning av flere av de viktigste funksjonene til de to analyseverktøyene.

Funksjon GA4 UA
Datainnsamling Automatisk innsamling av data. Eventbasert sporing med sanntidsdata. Krevende konfigurasjon og tilpasning for å spore data. Sidesporende med batchbehandling.
Analysefunksjoner Nye og forbedrede analysefunksjoner, inkludert avansert analyse, nytt brukervennlig grensesnitt og integrerte rapporter Kjente og pålitelige analysefunksjoner, mulighet for avansert analyse gjennom tilleggstjenester
GDPR & personvern Støtte for personvern og databeskyttelse Begrensede funksjoner for databeskyttelse
Maskinlæring Bruker avansert maskinlæring med Google Analytics AI for innsikt og prognoser Begrensede muligheter for maskinlæring
Brukeridentifikasjon Valgfri bruker-ID sporing og forbedrede muligheter for sporing på tvers av enheter Obligatorisk bruker-ID sporing og begrensede muligheter for sporing på tvers av enheter
Integrasjon Med andre verktøy og BigQuery Med andre verktøy

Når bør du implementere GA4?

Har du ikke allerede startet overgangen fra Universal Analytics til GA4, bør du hive deg rundt med det samme. Fra og med 1. juli 2023 stopper nemlig UA å samle inn data, og da er det viktig at GA4-tracking er på plass slik at du fortsatt kan samle innsikten du trenger.

Når UA forsvinner, forsvinner også den historiske dataen og sammenligningsgrunnlaget du har. Med andre ord: Jo tidligere du begynner å implementere et nytt analyseverktøy, jo bedre.

Å komme i gang med Google Analytics 4 er en prosess som blant annet inkluderer å 

  • bli kjent med GA4

  • få på plass riktig oppsett

  • følge opp og tilpasse verktøyet

Det høres kanskje enkelt ut, men prosessen krever en hel del kunnskap slik at implementeringen gjøres riktig fra start.

For å få mest mulig ut av Googles analyseverktøy, kan det derfor lønne seg å få hjelp fra eksperter.


KURS I GA4

Slik kommer du i gang med Google Analytics 4

For at overgangen til nye GA4 skal gå så sømløst som mulig, har vi satt opp en opplæringsprosess som tilpasses spesielt deg og din bedrift. På den måten kan du være sikker på at dere får mest mulig ut av det nye analyseverktøyet.

ga4-bli-kjent.png – Nettrafikk

Steg 1: Bli kjent med GA4

Aller først vil du få en gjennomgang av det nye verktøyet, slik at du forstår hvorfor og hvordan det brukes. Her vil du blant annet få vite

  • hva som er borte

  • hva som er nytt

  • fordelene med det nye systemet

  • hvilke rappporter som er inkludert

  • hvordan verktøyet fungerer og hva det kan brukes til

ga4-implementerings.png – Nettrafikk

Steg 2: Oppsett av Google Analytics 4-tracking

Når du har en god generell forståelse av GA4, vil vi gå videre til oppsett og implementering. Denne fasen inkluderer

  • hjelp til å sette opp alle rapportene som er viktigst for din bedrift

  • samarbeid og tilpasning slik at du får mest mulig verdi fra GA4

ga4-oppfolgingss.png – Nettrafikk

Steg 3: Oppfølging og tilpasning av GA4

Etter at Google Analytics 4 har vært på plass en liten stund, har du noen data å arbeide videre med. Da kan det gjøres endringer, lages nye rapporter eller videreutvikles etter behov.

Google Analytics og GDPR

Det snakkes mye om GA, cookies og personvern, og spørsmålet på manges lepper den siste tiden har vært:

“Er Google Analytics ulovlig, eller er det i samsvar med GDPR?”

Svaret er at GA4 faktisk er utviklet for å være i samsvar med GDPR, og inkluderer funksjoner som støtte for personvern og databeskyttelse.

Det kreves imidlertid at verktøyet konfigureres og brukes riktig.

Du trenger altså ikke lete etter et Google Analytics-alternativ – men du bør implementere den nyeste versjonen, altså GA4, og sørge for å involvere en ekspert ved implementeringen, slik at du samler inn og bruker data på en lovlig måte.

Hva er Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) er den nye versjonen av Googles analyseverktøy, og er en helt ny måte å vise data på.

Verktøyet kan brukes for et nettsted, en app eller begge deler sammen, og benytter kunstig intelligens slik at du kan utvikle en smartere og mer kostnadseffektiv markedsstrategi.

Hvorfor GA4?

Med GA4 kan du måle kryss-plattform konverteringer på en helt ny og forbedret måte. Dataene som samles inn vil være mindre fragmenterte enn tidligere og settes mer i sammenheng med bruk på tvers av enheter og plattformer.

Bruker du Universal Analytics i dag, er du også nødt til å finne deg et nytt analyseverktøy da dette fases ut 1. juli 2023.

Hvor mye koster Google Analytics 4?

GA4 er et analyseverktøy som er helt gratis å bruke.

Få hjelp med GA4 – Nettrafikk

Få hjelp med GA4

Ønsker du hjelp til Google Analytics 4, og kunne tenkt deg en tilpasset gjennomgang for å lære mer?

Ta kontakt på våre sider, eller ring +47 21 39 94 11 for en uforpliktende prat om hvordan komme i gang med Googles nye analyseverktøy!