Hopp til innholdet

SEO for nettbutikker

Har du en nettbutikk og ønsker å hevde deg i den krevende verden av Google-søk? Da er det viktig å skape en brukeropplevelse som både imponerer og konverterer. Her kommer våre 5 beste tips:

konverteringsoptimalisering.jpg – Nettrafikk

1. Hjem- og landingssider

På disse sidene er det avgjørende å være bevisst på hvilket innhold som er synlig umiddelbart uten å måtte scrolle. Tydelige "Call to Action" (CTA) og verdiforslag må være umiddelbart synlige.

Videre bør de mest sentrale produktkategoriene være tilgjengelige på forsiden av nettbutikken din. Du kan også dra nytte av "social proof" ved å vise til anmeldelser, stjernemerker, eller kjente personligheter som bruker produktene dine.

2. Meny og navigasjon

Menyen din bør være synlig og enkel å finne og navigere i. En god praksis er å prioritere hovedkategoriene i nettbutikken etter popularitet, mens underkategoriene kan sorteres alfabetisk.

Vær sikker på at viktig kontaktinformasjon, som telefonnummer eller "Finn Butikk"-knapp for fysiske butikker, er lett tilgjengelig fra menyen.

3. Søkefunksjon

Alle nettbutikker bør ha en søkefunksjon som gjør det enkelt for kundene å finne det de leter etter. Søkefunksjonen bør ha autofullføring og kunne håndtere skrivefeil.

Presentér alltid kundene med relevante resultater, selv om det ikke er akkurat det de søkte etter. Inkluder også tidligere søkefraser eller populære søk som kan hjelpe brukerne å finne frem.

4. Kategori- og produktsider

På kategori- og produktnivå er det avgjørende å tydeliggjøre dine verdiforslag og unike salgsargumenter (USP). La kundene enkelt kunne sortere og filtrere produktene, spesielt hvis du har et stort produktutvalg.

På produktsidene må produktinformasjon og priser være synlige uten å måtte scrolle. Tillat brukerne å legge igjen anmeldelser og kommentarer, og inkluder sekundære CTA-er som "Legg til i ønskeliste" eller "Få beskjed når produktet er tilbake på lager."

5. Konvertering

Når en kunde har lagt et produkt i handlekurven, bør du ikke automatisk omdirigere dem til chek-out. Gi dem heller muligheten til å utforske videre og kanskje finne flere produkter. Du kan også foreslå produkter som ligner eller passer sammen med det de har valgt.

Sørg for at konverteringsprosessen har så få trinn som mulig. Hvis det er mer enn to trinn, må du tydeliggjøre hvor brukeren er i prosessen, slik at de vet hva de kan forvente.

Til slutt, ikke press kundene til å opprette en konto for å fullføre kjøpet. Tilby alternativer for å sjekke ut som gjest, men oppmuntre samtidig til medlemskap ved å fremheve fordelene.

Dette er bare noen av våre mange gode tips. Hvis du ønsker å lære mer om optimalisering for Google-søk, er vi mer enn glade for å hjelpe nettbutikken din med å bli synlig!

Ansatte i Nettrafikk – Nettrafikk

Få hjelp til å optimalisere nettbutikken din

Vi i Nettrafikk er eksperter på organisk synlighet.

Kontakt oss via vårt kontaktskjema, eller ring oss på +47 21 39 94 11 for en uforpliktende prat om søkemotoroptimalisering og hvordan vi kan hjelpe deg med å bli synligere på nett.