Hva er SEO?

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization eller søkemotoroptimalisering. Det vil si at man tilpasser seg Googles retningslinjer for utforming av nettsider og sørger for å tilby brukerne det de faktisk spør etter. Sistnevnte baseres på en grundig søkeordsanalyse.

Så hva er søkemotoroptimalisering? SEO-graf

Søkemotoroptimalisering dreier seg blant annet om de tekniske aspektene ved siden, samt innhold, kvalitet og lenker.

Google og andre søkemotorer sender ut små programmer som ”kravler” seg gjennom nettsteder for å indeksere dem. Det finnes bokstavelig talt milliarder av sider på internett som skal kravles jevnlig, så disse små krabatene har ikke tid til å stoppe opp for å tenke seg om.

Det er derfor svært viktig at din nettside er lett å indeksere for søkemotorenes roboter.

Det hjelper ikke å ha verdens beste innhold på nettsiden, dersom det ikke kan leses og indekseres av søkemotorer, for da kan heller ingen søke frem siden din.

Hva er SEO? illustrasjon.Teknisk SEO – grunnprinsipper

Forestill deg at du ikke kan se bilder, ikke uten videre forstår sammenhenger og tar alt du leser helt bokstavelig. Slik oppleves din side for kravlerne som skal indeksere den.

Hva forteller bildet som du lastet opp med navnet IMG_1234.JPG om innholdet på siden? Hvor leder lenken som bare heter ”Les mer”? Hva handler siden om når det er 10 forskjellige overskrifter definert som hovedoverskrift med taggen ”H1”?

Disse og en rekke andre tekniske grunnprinsipper for SEO må være på plass for i det hele tatt å bli vurdert av Google og andre søkemotorer.

Våre søkemotoroptimalisering-tips tar konkret for seg flere av de tekniske faktorene.

Gi brukerne det de spør etter

Intensjoner er viktig i SEO. Her: en ung dame prøver ny hatt i London i 1942.

Kvalitetsinnhold betyr ikke nødvendigvis at nettsiden ser vakker ut eller at den inneholder en dyptgående artikkel på 10 000 ord. For Google er kvalitetsinnhold det innholdet som best treffer brukerens intensjon.

Dersom intensjonen til brukeren er å melde seg på et kurs, vil en nettside med påmelding til kurs øverst på siden, sammen med en ryddig kursoversikt trumfe over store aktører på markedet som har fylt på med mye tekst og gjemt skjemaet for påmeldelse til et lignende kurs nederst på siden.

På den annen side vil omfattende innhold med relevante lenker til videre fordypelse (slik som Wikipedia er et prakteksempel på) belønnes for søk etter emner brukerne vil lære mer om.

Ring oss gjerne på +47 21 39 94 11 for en prat om hvordan vi kan hjelpe deg videre med innholdsproduksjon.

SEO - LenkebyggingLink-bygging

Lenker fra andre nettsteder sender signaler til søkemotorene om hvor god siden din er, men det er ikke lenger om å gjøre å ha flest mulig av dem for enhver pris. Kvaliteten på lenkene teller langt mer enn kvantiteten.

Lenker fra et høyt respektert nettsted er meget verdifulle, mens lenker fra direkte dårlige nettsteder kan telle negativt. Lenker fra link-farms og andre tvilsomme virksomheter vil bli slått hardt ned på av Google.

Det beste er å la lenkene ”vokse organisk” fremfor å drive overaktiv lenkebygging. Etter et par tiår med diverse overdreven bruk av (dårlige) lenker for å rangere høyt har Google blitt følsom også på lovlig lenkebygging. Det betyr imidlertid ikke at man skal slutte å oppfordre andre relevante nettsteder til å lenke inn til seg.

Sosiale medier

SEO - Sosiale medier håndtegnetSosiale medier spiller en viktig rolle når det kommer til rangeringer i søkemotorer. Et av de sterkeste signalene på at noe oppfattes som relevant og viktig er at det deles i sosiale medier. Når individer frivillig deler innhold seg imellom er det en klar beskjed om at innholdet fenger. I tillegg resulterer det i den omtalte ”organiske veksten” av lenker.

SEO er gratis søk

Alle store søkemotorer, som Google, Bing og Yahoo, viser resultater som er basert på relevans. Her er det ingen betaling involvert. Nettsider og annet innhold i form av videoer og lokale steder rangeres etter hva søkemotorene betrakter som mest relevant. Dette fører til at brukerne ofte ser på de organiske resultatene som mer pålitelige. Det er normalt flere som klikker seg inn på dem enn på de relevante annonsene de er omgitt av. Av den grunn er det interessant å rangeres høyt uavhengig av hva slags produkter eller tjenester man tilbyr. Det er her SEO kommer inn i bildet.

Plassering har alt å si

I juli 2014 ble det utført en studie om CTR som omfattet 465 000 nøkkelord fordelt på 5 000 nettsider. Analysen viste at 71,33 prosent av søkene resulterte i organiske klikk på førstesiden. Side to og tre fikk kun 5,59 prosent av trafikken. På førstesiden alene fikk de fem øverste resultatene 67,60 prosent av trafikken. De som plasserte seg som nummer 6 til 10 måtte nøye seg med 3,73 prosent av de besøkende. Det er altså en førstesideplassering som bør være målet for alle som ønsker trafikk, og dermed konverteringer, på sin nettside. Aller helst bør man kjempe seg helt til topps, med alt det innebærer av SEO i form av god sidestruktur, innhold og aktiviteter i sosiale medier og andre kanaler.

Hvor ble det av resten av klikkene?

Dersom du ikke får summen av dette til å bli 100 prosent, så henger det sammen med at de resterende 23,08 prosent besøkende havnet andre steder. Noen finner mer relevante treff blant de betalte søkene (AdWords-annonser), andre finner ikke det de er ute etter og prøver på nytt med alternative søketermer. I tillegg svarer Google på stadig flere spørsmål selv. Opplysningene blir listet øverst på resultatsiden og gjør det unødvendig å klikke seg videre inn et annet sted.

Lær mer om hva SEO er med Nettrafikk

I tillegg til søkemotoroptimaliseringstips holder vi også SEO-kurs hvor du kan lære mer om hele SEO-prosessen. Kontakt oss på +47 21 39 94 11 for en uforpliktende prat om SEO.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!