Snapchat vs Instagram

25/05/2017 - - Nettrafikk / 2 min lesetid (402)
Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Star Wars eller Star Trek. Coca Cola eller Pepsi. Og nå; Instagram eller Snapchat.

Snapchat har lenge vært det sosiale mediet som øker mest i Norge. Kalde og reserverte nordmenn? Å nei da, du! Gi oss blomsterkroner og hundeører, så slår vi oss løs! Men etter de siste oppdateringene på Instagram, som ble rullet ut i midten av mai, ligner den Facebook-eide appen mistenkelig mye på konkurrenten Snapchat.

Så hva velger du, og hvem er hvor?Instagram eller Facebook?

På verdensbasis har Snapchat 166 millioner daglige brukere. 60% er under 25. I Norge er faktisk 65% av brukerne over 25 år, men den yngre garde bruker mer tid og generer mer innhold i appen. Kidsa sender jo ikke SMS lenger, de snapper. Men en viss konkurrent har bremset brukerveksten betraktelig.

Ca 1,8 millioner nordmenn over 18 år er aktive brukere av Instagram, og den største målgruppen er kvinner mellom 18 og 29. Men tallene fra Ipsos inkluderer ikke brukere under 18 år, og det er stadig vanligere blant dagens fjortiser å operere med både to eller flere kontoer. Snapchat-kloningen Instagram Stories ble lansert i august i fjor, og har allerede passert 200 millioner daglige brukere. Riktignok på verdensbasis, men det sier jo litt om utviklingen.

”Kan vi gjøre noe gøy med et filter?”

Befinner du deg for eksempel i USA eller Canada, kan du på Snapchat designe ditt eget geofilter, som popper opp i appen når brukere befinner seg i nærheten av bedriften din. Denne funksjonen er ikke tilgjengelig i Norge (ennå), her til lands kan man kun segmentere på alder. Hele Norge, valgfri alder. Enn så lenge. For nå åpner snart Snap Inc. et Oslo-kontor, så da krysser vi fingrene for at annonseringsmulighetene legges bedre til rette for det norske markedet – og mindre bedrifter!

Instagram har foreløpig ikke åpnet for sponsede filtre, men siden de har kopiert alt annet fra Snapchat, så er det kanskje bare et spørsmål om tid… Men der Instagram har et klart fortrinn, er når det kommer til målretting av annonser. Gjennom annonseverktøyet til Facebook har man tilgang til enorme mengder informasjon om brukeratferd, og man kan velge akkurat hvem man vil nå, enten det er gjennom annonser som oppdateringer eller i Instagram Stories. Og spiller man sine kort riktig, kan det være en svært kostnadseffektiv affære.

Vi i Nettrafikk hjelper deg, både på Snapchat og Instagram! Ta kontakt med oss på telefon +47 21 39 94 11 eller post@nettrafikk.no.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!