Sosiale medier for bedrifter

09/06/2015 - - Nettrafikk
Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

I dette århundret har vi opplevd en revolusjon når det kommer til vanlige kommunikasjonsformer. Husker du hvordan hverdagen var for bare få år siden? Da ”sosiale medier” var et begrep som så vidt hadde slått rot i det norske språket?

Vær tilstede der kundene er

Bruken av sosiale medier har grunnleggende forandret måten vi kommuniserer på, finner informasjon, og bygger og opprettholder nettverk. Det vil si at kundene dine er på sosiale medier hver eneste dag, flere ganger om dagen. For deg som bedrift vil det derfor være lurt å være synlig der kundene dine er, men hvordan kan du bruke sosiale medier til din fordel?

Sett klare målsettinger

Lykkes du på sosiale medier vil du få et stort konkurransefortrinn og en betydningsfull markedsføringskanal. Klare målsettinger hjelper deg i prosessen. Hva ønsker du å oppnå på sosiale medier?

Våre konsulenter bidrar med strategisk rådgivning for flere konverteringer og økt lønnsomhet med sosiale medier

Mange ser etter de mest populære sosiale mediene i stedet for å foreta en grundig vurdering av hvordan de nye mediene skal brukes, hvem man ønsker å nå og hva som skal være målet med tilstedeværelsen.

Sosiale medier for bedrifterHvilke sosiale medier bør jeg bruke?

Du bør helst være tilstede i flere kanaler enn kun én. En god kartlegging av målgruppen og din merkevare vil gi en god pekepinn på hvilken kanal det vil lønne seg å bruke.

Facebook har per i dag flest brukere, og mange tenker at dette er kanalen hvor man når ut til flest personer. Dette stemmer for så vidt, men det gjelder ikke nødvendigvis for akkurat din bedrift. Facebook har etter hvert blitt den kanalen som flest voksne og eldre benytter seg av. Dersom målgruppen din retter seg mer mot barn og unge vil det være lurt å benytte seg av andre kanaler, som Instagram, Snapchat, KiK, Pinterest etc.

Kommunisér riktig og engasjér målgruppen

Sosiale medier for bedrifterDu skal være tilstede på sosiale medier for å promotere din bedrift, men plattformene er først og fremst for læring, deling og interaksjon. Og ikke minst skape tillit. Unngå skryt og egenreklame. Promotér salg, prosjekter og nye produkter, men ikke la det være det eneste du publiserer. Målgruppen ønsker noe verdifullt.

  • Kun 20% av innholdet du deler bør være kommersielt (salgsutløsende). 80% av innholdet du deler bør være underholdende og lærerikt.
  • Tenk som en journalist når du skriver; Vær kort og rett på sak.
  • Bruk alltid gode bilder. Dette gir ofte høyt engasjement og gjør innleggene mer interessante.
  • Bruk #Hashtags, og lag gjerne din egen hashtag.
  • Oppdatér regelmessig og lag en detaljert redaksjonsplan. Ikke bli utålmodig. Fortsett med den gode planen.
  • Ikke promotér andre sosiale mediekanaler. Dette kommer av seg selv dersom du deler relevant og interessant innhold. Hvis brukeren blir fanget av det du deler så vil vedkommende ønske å følge deg på andre sosiale medier også.
  • Svar raskt på kommentarer og meldinger og alltid med en positiv tone.
  • Tenk på dine nye, potensielle kunder, men ta også vare på de du allerede har.
  • Følg med på hvem som er aktiv på profilen din og justér publiseringer deretter.
  • Følg favoritter slik at de får se dine posts og oppdateringer.
  • Bli med i grupper som er relevante for deg og din bedrift. Vær aktiv og delta i diskusjoner på en representativ måte.
  • Test, test, test forskjellige oppdateringer mot hverandre, ulike bilder, overskrifter og punchlines.

Ikke bli utålmodig. Planlegg godt og tenk langsiktig

Sosiale medier for bedrifterDet tar tid å bygge seg opp på sosiale medier, få følgere og skape engasjement. Detaljerte redaksjonsplaner over en lengre periode gjør arbeidet med sosiale medier mer effektivt og grundig. Å publisere innlegg ”når en har tid” vil gi deg dårlige resultater.

I dag finnes det flere ulike verktøy som gjør det mulig å administrere alle sosiale media-kanaler på ett og samme sted. Dette gjør det enklere å være i flere kanaler samtidig og planlegge dine publiseringer lang tid i forveien.

Det vil også lønne seg å analysere publiseringene grundig for å se hva som fungerer og ikke fungerer. Hvilke temaer gir mest interaksjon? Hvilke publiseringer har fått flest liker-klikk, kommentarer og delinger? Hvilke dager er responsen størst?

Hver og en har sine favoriserte sosiale media-kanaler. Nøkkelen ligger i å huske hvem du snakker til og publisere relevant innhold som gir engasjement og skaper tillit.

Kontakt oss

Ta en telefon til +47 21 39 94 11 for en prat om din bedrifts strategi for sosiale medier, eller send oss en e-post.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!