Hvordan øke trafikken fra mobilsøk?

16/12/2014 - - Nettrafikk
Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Har du googlet deg frem til en restaurant eller butikk og klikket ”ring” for å kontakte stedet du fant? Det har 70 prosent av dem som benytter mobile søk også for vane å gjøre. Det viser en undersøkelse utført av Ipsos, på oppdrag fra Google. Analysen omfattet 3000 mobilbrukere, og hadde som mål å forstå hvilken rolle ringefunksjonen spiller i kjøpsprosessen.

Umiddelbar kontakt

Studien viste at nesten halvparten av brukerne ville gå videre til neste alternativ dersom forretningen de fant ikke hadde en ringefunksjon knyttet til søkeresultatet. Videre viste det seg at 52 prosent mente funksjonen var viktig i undersøkelsesfasen, mens 61 prosent oppfattet den som viktig i kjøpsfasen. Konklusjonen er altså at folk som søker etter forretninger via mobilen vanligvis ønsker umiddelbar kontakt med stedet. Da vil det være mer naturlig å ta en telefon for å reservere bord på en restaurant eller stille spørsmål om varer og tjenester, fremfor å gå videre til nettstedet det lenkes til og fylle ut skjemaer.

Gjelder på tvers av bransjer

Mer overraskende er det kanskje at det er ønske om å kontakte forretninger via ringefunksjonen på tvers av bransjer:

Hvordan øke trafikken fra mobilsøk?

Kilde: Google

De to viktigste motivatorene for bruk av ringefunksjonen var å få et raskt svar, og å kunne snakke med et ekte menneske fremfor å få en maskinell tilbakemelding. I tillegg mente flertallet av de spurte at nettsidene ikke gav svar på alle spørsmålene de satt inne med.

Hvordan tiltrekke seg flere innringere?

  1. Forstå forskjellen mellom desktop- og mobile plattformer, og utform designet rundt de ulike brukermønstrene. En desktop-bruker ønsker utdypende informasjon om produktet eller tjenesten, mens en mobilbruker vil ha rask kontakt.
  2. Oppmuntre brukerne til å kontakte deg. De fleste bruker mobilen mens de holder på med noe annet, som å se på TV, vente på bussen og så videre. Print- og TV-annonser kan med fordel kobles til mobilen ved ulike former for interaktivitet (QR-koder, klestilbud på forsiden av mobilsiden med mer).
  3. Gjør telefonnummeret ditt klikkbart. Når noen kommer inn på mobilversjonen av siden din forventer de at de kan ringe deg med ett enkelt klikk.
  4. Analysér adferden til brukerne. Finn ut hvilke elementer på mobilsiden som gir flest konverteringer.

Kontakt Nettrafikk

Dersom dette høres ut som en spennende mulighet for ditt firma, men det skorter på mulighetene til å utføre det selv, er det bare å kontakte oss for en uforpliktende prat.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!