Vi vil bruke 15–20 milliarder mer sommeren 2020 enn tidligere

Coronakrisen har for mange ført med seg en ny og uvant hverdag. Flere har mistet jobben og hjemmet er ikke lenger bare et sted å slappe av, men også både arbeidsplass og barnehage. Situasjonen vekker nye behov, og i takt med retningslinjene fra myndighetene ser vi endringer i nordmenns søketrender og kjøpsvaner. 

Med bakgrunn i tall fra Virke Reiseliv og en undersøkelse gjennomført av YouGov for banken Nordea anslår vi at mellom 15 og 20 milliarder kroner vil bli brukt her i landet fremfor til utenlandsferier i år. Hva vil disse pengene brukes på?


Kjøpsvaner og søketrender i unntakstilstand

Årets sommerferie vil for mange avvike fra ferien som opprinnelig var planlagt. Mange har måttet kansellere utenlandsferien og ser nå etter alternative løsninger for hvordan sommeren skal tilbringes. For bedrifter utgjør dette et svært verdifullt potensiale som krever at man fokuserer på å imøtekomme de trender og behov som vil formes i de kommende sommermånedene. 

Vi har innhentet svært interessant innsikt i hva som antakelig venter oss i år:

I 2019 planla 68 % av befolkningen å ta sommerferie. Av disse reiste 6 av 10 til utlandet, mens resten ferierte innenlands. Dersom reiseforbudet opprettholdes i sommer, vil det si at 1,7 millioner planlagte sommerferier i utlandet ikke vil finne sted.1

I 2018 brukte norske husholdninger 30.400 kr hver på sommerferie i utlandet, og 12.500 kr på innlandsferie. Benytter vi det som grunnlag, betyr det at norske husholdninger vil bruke 14 milliarder kroner mindre på ferie i utlandet. 2

= 1,7 millioner færre utenlandsreiser i sommer, 14 milliarder kroner «til overs».

Med denne innsikten i bakhodet er det svært interessant å gjøre seg opp noen formeninger om hva disse sparte summene vil brukes på. Vil norske husholdninger benytte muligheten til å reise mer innenlands, pusse opp hjemmet eller dyrke nye hobbyer som har blomstret frem? Eller vil følelsen av usikre tider medføre et ønske om å la pengene bli stående på sparekonto? 


Nye søketrender avdekker verdifullt potensiale

For å få et innblikk i hvordan kjøpsvanene til norske husholdninger kan se ut til sommeren, kan vi benytte oss av innsikt om nordmenns søketrender – både historisk og i sanntid. Hvilke produkter, spørsmål og behov ser vi at nordmenn søker mest etter, og hvilke etterspørsler spår Google Trends at vil fortsette å øke i ukene som kommer?

Google Trends spår blant annet en kraftig økning i interesse for “norgesferie”, “norgesferie med barn”, “norgesferie med bil” og “leie bobil”. Denne raskt voksende etterspørselen utgjør blant annet et kjempepotensiale for aktører innen reiselivsbransjen rundt om i landet samt forhandlere av bobiler. 

Graf som viser søketrend for søkeordet norgesferie.
Dagens søketrend for ordet “norgesferie”, skjermbilde fra Google Trends.

For søket “norgesferie” ser vi at etterspørselen nådde sitt høyeste nivå i perioden 17.–23. mai 2020, og at den ser ut til å ha lagt seg på et høyt nivå også for juni. 

I tillegg til et ønske om å feriere i Norge, ser vi videre en økende interesse for typiske hjemme- og hobbyaktiviteter. Dette inkluderer blant annet matlaging, baking, puslespill, oppussing av hjemmet, hjemmetrening samt en økende interesse for å utnytte uteområdet til gåturer og overnatting. Se et eksempel som illustrerer den økende interessen for sistnevnte tematikker vist nedenfor: 

Graf som viser søketrend for søkeordet hengekøye.
Dagens søketrend på søkeordet “hengekøye”, skjermbilde fra Google Trends.

For søket “hengekøye” kan vi se at etterspørselen nådde sitt toppunkt i perioden 19.–25. april. Sammenligner vi etterspørselen i denne tidsperioden med samme periode i fjor, kan vi se at etterspørselen er omtrent femdoblet. Og sammenligner vi toppunktet hittil i 2020 med toppunktet i 2019, har etterspørselen nesten tredoblet seg. Utviklingen i etterspørselen til søkeordet “hengekøye” de siste fem årene kan du se i denne grafen til Google Trends

I likhet med søketrenden for “hengekøye”, kan vi se at etterspørselen etter “turløyper”, “turbukse” og “stormkjøkken” har økt betraktelig siden mars-måned. Disse trendene utgjør et stort potensiale for forhandlere av turklær og utstyr.


Hva med arbeidsløsheten nå i coronatiden?

Mer enn 400 000 personer er arbeidsløse i Norge. Det legger naturligvis en kraftig demper på forbruket. Ipsos gjennomførte rundt 500 intervjuer som kaster lys over hvordan handlevaner endres i forbindelse med pandemien, og fikk blant annet inn følgende opplysninger:

  • 53 % har hatt et lavere forbruk de siste månedene
  • 67 % av personene nevnt ovenfor vil fortsette å være forsiktige
  • 1 av 5 handlet på nett i det siste. Det vil de fortsette med
  • Sommerferien blir tilbrakt i Norge
  • 43 % blir hjemme i sommer
  • 6–7 % tror de skal til utlandet

Med andre ord er det gode grunner til å gå ut ifra at personer som holder seg hjemme – med eller uten jobb – vil bruke deler av feriepengene og tiden til oppussing, lokale aktiviteter og opplevelser til tross for at den totale pengebruken antakelig blir lavere enn i fjor. 


Hvordan gjøre hverdagen bedre?

I særegne situasjoner slik vi befinner oss i nå, er det viktig å tilpasse sine markedsaktiviteter etter markedets søkevaner og behov. Klarer du som bedrift å avdekke disse og samtidig ha fokus på kommende trender, vil du ha mye bedre forutsetninger for å styrke eksisterende kunderelasjoner samt tiltrekke nye kunder. 

Har du spørsmål eller trenger du veiledning? Ikke nøl med å ta litt ekstra kontakt med oss i disse dager. Ring oss på +47 23 39 94 11 eller send en e-post til post@nettrafikk.no.


Kilder:

  1. https://docplayer.me/125944908-Reisepuls-astrid-bergmal-leder-virke-reiseliv.html
  2. https://www.bladet.no/nyheter/2018/05/21/S%C3%A5-mye-penger-bruker-nordmenn-p%C3%A5-sommerferien-16740608.ece
Var denne artikkelen nyttig?
Ring oss
Send en e-post