Lenkebygging med Markedsføringspodden 🎧

16/03/2021 - - Nettrafikk

Lenkebygging er en stor og viktig del av SEO, men kanskje det som ofte får minst oppmerksomhet i SEO-strategien. Da vår SEO og lenkebyggingspesialist Kennedy Ingbre, ble spurt om å gjeste Markedsføringspodden, var svaret åpenbart «ja» for dette ville hun gjerne prate mer om.

I denne episoden snakkes det om hvorfor lenker er viktig, hvordan man kan komme i gang med lenkebygging og hvilke KPI-er man kan måle arbeidet ut ifra. I tillegg dukket det opp interessante spørsmål om lenkebygging i Norge sammenlignet med engelsktalende land som USA og UK. 

Hør episoden her

Dersom du er interessert i å lære mer om hvordan vi jobber med lenkebygging i Norge, kan du høre på episoden eller lese vår oppsummering.

Her er noen av punktene episoden tar for seg og som vi har dekket i dette innlegget:

  • (00:02:49) Hva handler lenkebygging om?
  • (00:04:20) Forskjellen mellom interne og eksterne lenker
  • (00:08:04) Hvordan komme i gang med lenkebygging
  • (00:12:09) Måling av effekt
  • (00:13:50) Skadelige lenker
  • (0016:00) Verktøy for lenkearbeid

Hva handler lenkebygging om?

Først og fremst så er lenker viktige fordi de:

  • binder hele internettet sammen
  • er det vi bruker for å navigere oss rundt på nett
  • benyttes av Google for å forstå verdien av hver enkel side

Helt fra begynnelsen har Google sett på hvor mange som lenker til alle de ulike sidene på nett, og basert på det presentert det beste resultatet for brukeren. Det er jo dette Google lever av – å presentere de beste og mest relevante svarene på det brukeren lurer på. Tanken er at jo flere lenker du har som peker til nettstedet ditt, jo mer autoritet får du. Da har du også større sannsynlighet for å rangere på de søkeordene som du konkurrerer om. 

Man kan si at Google er opptatt av omdømme, men det ligger veldig mye mer i omdømme enn bare hvor mange som prater om merkevaren din. Det handler også om hvem som sier noe om deg og i hvilken kontekst. Derfor ser ikke Google bare på kvantiteten, men også kvaliteten i lenkene i dag. Søkemotoren ser på autoriteten til de nettstedene som peker til deg, og relevansen mellom de to sidene. Lenkebygging handler altså om å få tak i lenker fra autoritære nettsteder i relevante situasjoner eller kontekster. 

Forskjellen mellom interne og eksterne lenker

Interne lenker er lenker som peker internt inne på nettstedet ditt. Man snakker gjerne om intern lenkebygging, som handler om å bygge autoritet med eget innhold og egne interne lenker. I episoden om Canva sin SEO-strategi var det prat rundt dette og det man kaller content hubs, som handler om å lage støttende innhold rundt et hovedtema eller -søkeord man vil rangere på for å gi Google flere signaler om at man har ekspertise innenfor temaet. 

Ved å koble alle sidene sammen (gjennom interne lenker), vil Google forstå at innholdet hører sammen, og etter hvert som sidene tiltrekker eksterne lenker vil det gagne alle sidene. Dette er den letteste måten å gjøre lenkebygging på, nettopp fordi du har kontroll over eget innhold og nettsted.

Eksterne lenker er lenker som kommer fra andre eksterne nettsteder, og da handler naturligvis ekstern lenkebygging om å tiltrekke lenker fra eksterne sider til eget nettsted. Det er kanskje det folk flest synes er vanskeligst, fordi du blir avhengig av en tredjepart og må jobbe med å skape verdi for dem for å kunne fortjene den lenken.

Hvordan komme i gang med lenkebygging

Start med internlenking på eget nettsted og still deg spørsmålet: Finnes det flere søkeord eller innfallsvinkler som kan bygge opp hovedsøkeordet og bidra til å øke nettstedets autoritet i Google?

Når det gjelder ekstern lenkebygging gjør vi det på flere nivåer:

1) Brand nivå

Et godt sted å starte med ekstern lenkebygging er på brand nivå for å bli kjent med hvordan merkevaren omtales i media og hos andre interessenter. Her ser vi på hvor merkevaren blir nevnt, men ikke lenket til. Etter det er spørsmålet hva som skal til for å få en lenke. Noen ganger har man innhold på nettstedet som kan skape verdi for journalisten eller forfatteren, andre ganger må man utvikle noe nytt for å få den lenken.

2) Konkurrenter

Etter hvert vil det være naturlig å se på konkurrentene og gjennomføre en lenkeanalyse. Her vil man kunne få oversikt over hvilke typer nettsteder man bør tiltrekke lenker fra for å jevne ut konkurransen, enten det er lokale lenker, bransjeblogger eller nasjonal presse. 

Selv om det kanskje ikke er så mange merkevarer i Norge som jobber aktivt med lenkebygging, vil man kunne se hvilke sammenhenger konkurrentene blir nevnt og lenket til, i tillegg til hva slags innhold som typisk tiltrekker lenker.

3) Medieovervåkning

En annen innfallsvinkel er å lytte til hva mediene sier om bransjen du jobber i og tenke over hvordan merkevaren kan bidra i den samtalen. Det kan handle om å dele en historie, ekspertråd eller innsikt fra en intern eller ekstern database. Uansett hva det er – er det godt nok, så vil folk gjerne referere til det med en lenke.

Måling av effekt

Hva vi setter som KPI varierer fra kampanje til kampanje, men det vi kan se på for å måle effekten av arbeid med lenker er:

  • antall lenker
  • referral traffic
  • leads/salg
  • rangeringer

Skadelige lenker

Skadelig lenker er lenker som kommer fra nettsteder av lav kvalitet eller spammete natur, og i Nettrafikk jobber vi mye med å rydde opp i slike lenker. Gjennom lenkeanalyser ser vi på hvor mange av lenkene som kommer fra nettsteder som kan være skadelig for nettstedet. Disse sidene har gjerne ikke kontaktinformasjon, så istedenfor å kontakte de for å be dem om å fjerne lenken, bruker vi Google Search Console sitt disavow-verktøy. Ved å legge inn URL-ene ber vi Google om å overse de lenkene fordi de er skadelige.

Verktøy for lenkearbeid

Her er hovedverktøyene vi liker å bruke til lenkearbeid:

  • Ahrefs: Gir god oversikt over lenkeprofilen til nettstedet og muligheter for nye lenker.
  • SEMrush: Har mange av de samme funksjonene som Ahrefs, men er spesielt god på gjennomgang av skadelige lenker.

Vil du vite mer om lenkebygging?

Har du spørsmål om lenkebygging eller ønsker hjelp med å komme i gang kan du ringe oss på +47 23 39 94 11 eller sende epost til post@nettrafik.no. Vi gleder oss til å høre fra deg!

Var denne artikkelen nyttig?
Ring oss
Send en e-post