Hopp til innholdet

Oppdatering av samtykke for GA4 og Ads

Google melder om en oppdatering av samtykkemodus for trafikk i EØS. De fortsetter arbeidet med å tilpasse seg retningslinjene for brukersamtykke i EU.

google-1712327890.png – Nettrafikk

De nye direktivene må overholdes i EU for å kunne vise personlig tilpassede annonser. Dette kommer også til å påvirke nettsteder og apper som sender data til Google.

For å fortsette å bruke tilpassede annonser, må de nye retningslinjene for brukersamtykke i EU følges. Les også om Googles oppdatering av samtykkemodus for trafikk i EØS her.

Kilder som påvirkes

  • Nettsteder: tagger som sender data til Google (feks GA4)

  • Apper: SDK-er som sender data til Google

  • Dataopplastinger: verktøy som laster opp data fra andre kilder enn Google, feks butikksalg eller import av konverteringer utenfor nettet

Dersom du ønsker å fortsette å fortsette med måling, remarketing og personlig tilpasning av annonser må du innhente samtykke til bruk av personopplysninger fra brukere i EØS og formidle samtykket til Google. Det gjelder også ved bruk av Google Analytics-data.

Ta kontakt med oss for rådgivning og hjelp med hva din bedrift skal gjøre videre.

Slik går du frem

Hva du skal foreta deg avhenger av hvilken situasjon du befinner deg i:

Du har samtykkebanner og bruker samtykkemodus 

  • Hvis samtykkemodus allerede er aktiv og du ikke kjører personlig tilpasset annonsering (remarketing), behøver du ikke foreta deg noe

  • Dersom du bruker samtykkemodus og personlig tilpasset annonsering

  • Google-sertifiserte plattformer for samtykkestyring (CMP) oppdateres automatisk med den nyeste versjonen av samtykkemodus

  • Hvis du selv administrerer banneret må du implementere versjon 2 av samtykkemodus 

Du har samtykkebanner, men bruker ikke samtykkemodus 

  • Hvis du laster inn Google-taggen må du også implementere samtykkemodus for å bruke alle Googles annonsefunksjoner

  • Hvis du bruker CMP må du slå på samtykkemodus i bannerinnstillingene

  • Hvis du forhindrer innlasting av Google-taggene frem til brukeren klikker på samtykkebanneret, får ikke Google bekreftet samtykkevalgene, noe som fører til at data går tapt

Du har ikke samtykkebanner og bruker ikke samtykkemodus 

  • Få på plass samtykkebanner på nettstedet ditt

  • Hvis du velger banner fra en Google-sertifisert partner slår du på samtykkemodus i bannerinnstillingene

  • Hvis du lager banneret selv, må du implementere samtykkemodus manuelt