Hopp til innholdet

Synergi SEO og betalt søk

Du har helt sikkert hørt om organisk og betalt søk, og at de hver for seg fungerer fantastisk godt for å drive relevant trafikk til nettsiden som konverterer til kunder. Men visste du at det smarteste valget ikke er å velge én, men å gå for både søkemotoroptimalisering (SEO) og betalt søk (PPC)?

synergi-seo-digital-annonsering.jpg – Nettrafikk

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å bli synlig på nett og trekke relevant trafikk fra Google ved å bruke riktig søkeord, relevant og engasjerende innhold samt sørge for at nettsiden gir en god brukeropplevelse.

Under kan du lese om hva SEO og betalt søk bidrar til hver for seg, hvordan disse utfyller hverandre samt hvilke fordeler dette gir til de som tar i bruk begge aspektene på riktig måte.

sokemotoroptimalisering-mobil.jpg – Nettrafikk
Oppnå høyere rangeringer

Hvorfor satse på SEO – søkemotoroptimalisering?

Kontinuerlig og godt arbeid med SEO gjør at du blir godt synlig i det organiske søket, det vil si alt som kommer under de betalte annonsene i søkemotorer som Google.

Visste du at: 

Dette er tre gode grunner til å satse på SEO, for det handler om å få din nettside høyt opp i trefflisten når det utføres relevante søk som din bedrift bør være synlig på.

google-search-console.jpg – Nettrafikk
Påvirker prisen du betaler for annonser

Hvorfor bør de med betalt søk også satse på SEO?

Det tar tid å komme opp i de organiske trefflistene.

SEO handler om å gjøre viktige og riktige steg for at søkemotorene skal ønske å profilere din nettside høyest mulig i søkeresultatene. Å betale for annonser, når de samme søkene utføres, er raskere for å være til stede i øyeblikkene som teller.

Men visste du at hvor mye man betaler per klikk også påvirkes av SEO?

Google sitt primære formål er å levere relevante trefflister for søkene som utføres. Om brukere ikke lenger opplever Google som relevant, så vil de sannsynligvis bruke andre søkemotorer. Dette gjelder også for annonser.

Hvis du ønsker å ha en annonse for et søk, så hjelper det å ha nettsider Google allerede knytter mot søket. Søkemotorer vil heller ha annonser som leder til relevant og engasjerende innhold og gode nettsider, enn annonser som leder til dårlige nettsider.

SEO handler om å tilrettelegge, tilpasse samt hjelpe Google å forstå at ditt innhold er relevant å vise frem for søk. Når Google så plukker opp at nettsidene er relevante å vise frem for søk, så tillater de at man i annonseringen byr mindre per klikk – uten at man mister plasseringen.

seo-betalt-sok.jpg – Nettrafikk
Legg fokuset på riktig sted

Betalt søk sikrer at SEO fokuseres mot riktig søkeord

En av de største utfordringene innenfor SEO handler om å finne frem til hvilke søkeord man bør jobbe med for bedriftens nettside. De aller fleste byråer som jobber med SEO er mediebyråer eller reklamebyråer, så å jobbe med to konkurrenter i samme marked vil utgjøre en interessekonflikt.

Det er sjelden at en SEO-konsulent sitter på svarene fra begynnelsen av, og mange av disse svarene vil man fortere finne ut av ved hjelp av betalt søk. Det er derfor en god idé å først ha betalt søk, og deretter starte med SEO. Dette forutsetter at nettsiden har innhold av god kvalitet, ellers vil ikke betalt søk fungere bra.

De aller fleste bedrifter tenker at de søkene med høyest volum er best å jobbe for å bli synlige for, men sannheten er at dette som regel er veldig generiske ord.

Hva er egentlig den som søker etter «feriedestinasjon» ute etter? Er det et reisebyrå, eller er det tips til hvor de bør vurdere å legge ferien sin? Er det interesseorganisasjoner som jobber med å få turister til sine områder? Om man er et reisebyrå, så er selvfølgelig dette et søk som er fint å profilere seg på, men sannsynligvis er ikke brukeren i kjøpsmodus når de utfører dette søket.

Kanskje, etter å ha utført et slikt søk, så finner brukeren ut at i år ønsker de å legge ferien til Mauritius. Sannsynlighet for søket «ferie i Mauritius» vil med andre ord trolig bidra mye mer til at man får inn betalende kunder.

Med betalt søk vil man kunne avdekke hva som konverterer, og dermed også først fokusere på den synligheten som vil gi penger i kassa.

Selvfølgelig kan man over tid også jobbe med de mer informative søkene. Står man mellom valget profilering og å få inn kunder, så er informasjon om hvilke som gir deg mer kunder mest verdifull. Denne informasjonen får man fra betalte annonser.

betalt-sok-ppc-ads.jpg – Nettrafikk
Husk at søkere er utålmodige

Hvorfor satse på betalt søk, PPC og ads?

Betalt søk handler om å få annonser til din nettside høyt opp i trefflisten når relevante søk for din bedrift utføres.

Men visste du at over 40 % av brukere ikke vet forskjellen på en betalt annonse og et organisk søkeresultat?

De øverste plassene i søkemotoren er så godt som alltid forbeholdt betalte annonser. Folk flest vil bruke minst mulig tid på å finne det de søker etter, og de øverste resultatene er dermed det som raskest gir dem svar på det de ser etter ved et søk.

Det er dessuten 50 % større sannsynlighet at brukere som kommer inn på nettsiden din via en annonse vil fullføre en handling av verdi for din bedrift. Siden 75 % av brukerne på søkemotorer ikke navigerer seg videre fra førstesiden i søkemotoren, er det svært viktig å få annonsene dine frem på side én.

Annonsene bør være utformet spesifikt mot det som søkes, og lede til en side der brukeren kan finne det de søkte direkte uten å måtte lete seg videre på andre sider.

Er annonsen for generell, vil brukeren gå videre til neste annonse i søkemotoren. Leder annonsen til en side der det ikke står noe innhold om akkurat det de søkte på, vil de heller gå tilbake til søkemotoren og søke på nytt enn å begynne å lete seg rundt på nettsidene dine.

betalt-sok-seo.jpg – Nettrafikk
To deler som utfyller hverandre

Hvorfor er SEO viktig for betalt søk?

For å komme høyt opp i betalt søk er man avhengig av å ha en høy annonserangering.

Denne regnes ut på grunnlag av budpris, men også ut fra kvalitetspoeng – med komponenter som forventet klikkfrekvens, søkeordsrelevans, annonserelevans, historisk data og opplevelse av landingssiden.

Din pris blir dermed: annonserangeringen til annonsøren under deg, delt på ditt kvalitetspoeng, pluss ca. 10 øre.

Maks bud Kvalitetspoeng Annonserangering Faktisk budpris
Kr 10 10 100 Kr 5.01
Kr 10 5 50 Kr 8.01
Kr 10 2 40 Kr 20

Siden landingssiden er så viktig for kvalitetspoeng – er derfor et godt SEO-arbeid svært viktig for at opplevelsen av nettsiden skal være så god som mulig.

Landingssider med høye vurderinger er: 

  • Lette å navigere for brukere av alle enheter (mobil, tablet eller pc)

  • Laster raskt inn på enheten

  • Har tydelig og nyttig tekst som er relatert til en brukers søkeord

Om brukerens opplevelse av nettsiden er under gjennomsnittet, vil det kreve høye bud for å komme høyt opp i søk. I verste fall kommer man ikke med i auksjonen i det hele tatt, og går glipp av potensielle topplasseringer.

Det vi si at uten en god landingsside, er betalt søk nesten så godt som bortkastet. 

betalt-sok-seo-synergi.jpg – Nettrafikk
Finn synergien

5 tips til hvordan bruke betalt søk og SEO sammen

TIPS 1: Søkeordsanalyser og utvidelser

Bruk Google Analytics og Google Search Console for å se hvilke søkeord som driver trafikk til nettsiden din. Her kan du finne gode søkeord for betalt søk.

Bruk så Google Ads søkeordsplanlegger for å finne ut om trafikkvolumet er verdt kostnaden.

For å snu det den andre veien, se så på hvilke søkeord som konverterer best i betalt søk, og prioriter de søkeordene som har best sjanse for å rangere organisk.

Plasser alle søkeordene i en søkeordsanalyse, og skap deretter innhold ut ifra disse søkeordene for å øke den organiske rangeringen din i søkeresultatet. 

TIPS 2:
Sponsede lenker og organiske lenker i samarbeid

Studier viser at det er større sjanse for at en bruker klikker på den betalte lenken din, om de ser den samme lenken for firmaet ditt under organisk. Det samme gjelder også for den organiske lenken. Ser brukeren den betalte lenken over, vil de velge den samme organiske lenken under.

TIPS 3:
Skriv engasjerende tekster

Annonsetekster fra betalt søk med høy konverteringsrate og høy klikkfrekvens kan gi deg gode ideer til nye metabeskrivelser og titteltagger for SEO-arbeid. I tillegg kan du forsøke å bruke tekst fra toppinnhold fra organiske sider og se hvordan disse vil fungere i betalte annonser.

Tips 4:
Ideer til nytt innhold

Før du skal skape innhold for utvalgte søkeord og emner på nettsidene dine, så test ut søkeordene med betalt søk. Gir søkeordene gode resultater i betalt søk, er det en stor sannsynlighet at disse søkeordene vil fungere bra i organiske treff.

Det tar tid å få resultater organisk, så derfor er betalt søk en god måte å raskt teste ut ideer for nytt innhold.

Tips 5:
Identifiser konkurrenter

Via betalt søk kan du identifisere nye konkurrenter som du kanskje ikke har sett på før som aktuelle konkurrenter.

I auksjonsinnsiktsrapporten i Google Ads kan du se hvordan du gjør det i forhold til andre annonsører i konkurranse etter utvalgte søkeord. For eksempel kan kanskje en matkasseleverandør finne ut at de byr på noen av de samme søkeordene som en matblogg, en noe uventet konkurrent.

Utnytt mulighetene

SEO og betalt søk i samarbeid

Betalt søk vil altså hjelpe SEO, og vice versa.

SEO får hjelp til å raskere finne ut hvilke søkeord som bør få fokus, mens betalt søk får hjelp til å oppnå høyere kvalitetspoeng og annonseplassering med å gjøre landingssidene for annonser relevante, raske og enkle å navigere.

Ved å bruke de to kanalene sammen på en smart måte sparer du tid og kan fokusere raskt på de områdene som er viktigst for din bedrift. 

Ansatte i Nettrafikk – Nettrafikk

Få hjelp med SEO og betalt søk

Vil du lære mer om hvordan din bedrift kan dra nytte av SEO og betalt søk, eller ønsker du hjelp til å sette i gang?

Våre konsulenter jobber sammen for de beste resultatene på tvers av SEO og betalt søk.

Kontakt oss på våre nettsider eller ring oss på +47 21 39 94 11 for en uforpliktende prat!