Hopp til innholdet

Cookien var ikke død likevel

Google valgte nylig å gjøre helomvending i planene om å fjerne tredjeparts-cookies fra Chrome-nettleseren. Selskapet vil heller gi brukerne flere muligheter til å velge hvordan de ønsker å bli sporet på tvers av Googles tjenester.

lauren-edvalson-wisizdezhbi-unsplash.jpg – Nettrafikk

Hvorfor det er viktig?

Googles opprinnelige plan om å fjerne tredjeparts cookies skapte panikk i annonsebransjen og resulterte i en desperat jakt på alternativer. I tillegg ble myndighetene i flere land bekymret for at Google skulle få en enda større konkurransefordel ved å benytte sine enorme mengder aggregerte data til en fortsatt målrettet markedsføring som ingen kunne konkurrere med.

Britiske myndigheter ba Google tidligere i år om å utsette utfasing av cookies for å ivareta den frie markedskonkurransen.

Bakgrunn

Google annonserte helt tilbake til 2020 at de hadde planer om å fjerne tredjeparts-cookies innen 2022. Siden den gang har de utsatt tidspunktet for iverksettelsen flere ganger, sist gang til 2025.

Google har testet flere ulike mulige løsninger for å erstatte cookies gjennom initiativet Privacy Sandbox, som inkluderer en rekke forslag utviklet i samarbeid med bransjen. Imidlertid har ingen av disse løsningene fått full støtte hverken fra bransjepartnere eller myndigheter.

google-analytics-4-kom-i-gang.png – Nettrafikk

Veien videre

Google har utviklet en ny cookie-funksjon som de sammenligner med endringen Apple innførte i 2021, der brukerne fikk mer kontroll over sporing på tvers av apper. Google påpeker at de fortsatt diskuterer den nye strategien med myndigheter og at de fortsetter samarbeidet med industrien.

For mange aktører i digital markedsføring betyr Googles beslutning likevel at det fremdeles er strategisk riktig å bruke førsteparts data og å utvikle strategier som ikke er avhengige av tredjeparts cookies.