Hvorfor det er viktig?
Googles opprinnelige plan om å fjerne tredjeparts cookies skapte panikk i annonsebransjen og resulterte i en desperat jakt på alternativer. I tillegg ble myndighetene i flere land bekymret for at Google skulle få en enda større konkurransefordel ved å benytte sine enorme mengder aggregerte data til en fortsatt målrettet markedsføring som ingen kunne konkurrere med.
Britiske myndigheter ba Google tidligere i år om å utsette utfasing av cookies for å ivareta den frie markedskonkurransen.
Bakgrunn
Google annonserte helt tilbake til 2020 at de hadde planer om å fjerne tredjeparts-cookies innen 2022. Siden den gang har de utsatt tidspunktet for iverksettelsen flere ganger, sist gang til 2025.
Google har testet flere ulike mulige løsninger for å erstatte cookies gjennom initiativet Privacy Sandbox, som inkluderer en rekke forslag utviklet i samarbeid med bransjen. Imidlertid har ingen av disse løsningene fått full støtte hverken fra bransjepartnere eller myndigheter.
Veien videre
Google har utviklet en ny cookie-funksjon som de sammenligner med endringen Apple innførte i 2021, der brukerne fikk mer kontroll over sporing på tvers av apper. Google påpeker at de fortsatt diskuterer den nye strategien med myndigheter og at de fortsetter samarbeidet med industrien.
For mange aktører i digital markedsføring betyr Googles beslutning likevel at det fremdeles er strategisk riktig å bruke førsteparts data og å utvikle strategier som ikke er avhengige av tredjeparts cookies.
Lurer du på noe om cookies?
Utviklingen går i rasende fart innenfor annonsering og søk på nett, og det er vanskelig å henge med i svingene.