Innsikt & analyse

Innsikt og analyse er essensielt for å få en forståelse av hvordan nettstedet ditt fungerer og kunne ta gode beslutninger basert på data – ikke bare magefølelsen.

Som et heldigitalt byrå forstår vi viktigheten av datadrevet markedsføring og legger derfor alltid innsikt til grunn i alle våre anbefalinger fra økt synlighet til økt konvertering.

SEO Audit

Ønsker du å komme i gang med søkemotoroptimalisering (SEO), men vet ikke hvor på nettstedet du skal begynne? Vi utfører alltid en SEO Audit i starten av et kundeforhold med en overordnet analyse av den organiske synligheten og tekniske tilstanden til nettstedet. 

Med en SEO Audit får du rask oversikt over hvordan nettstedet ligger an i forhold til konkurrentene, og hvor potensialet for nettstedet ligger. 

Sporing og tracking

Dersom du ikke kan spore det, kan du heller ikke vite om du har forbedret det. Den eneste måten vi kan få en realistisk oversikt over alle aspekter ved ditt nettsted på og samtidig dokumentere effekten av tiltakene som gjøres er ved å jevnlig måle alt fra månedlige rangeringer for alle relevante søkeord til å spore hvert enkelt steg av kjøpsprosessen. 

Vi gir deg både et helhetlig bilde av hvor synlig og velfungerende din nettside er, og dykker dypt ned i detaljene for å avdekke nøyaktig hva som må gjøres for å bli enda bedre – naturligvis i tråd med GDPR. Det gir mer og bedre trafikk, og ikke minst økt salg. 

Crawling

Crawling er det vi kaller søkemotorenes scanning av nettsider. Deretter indekseres de saumfarte sidene og blir søkbare i Google og andre søkemotorer (så sant man ikke har bedt dem om å la være å indeksere URL-ene). Google crawler hundretalls milliarder nettsider hver dag, og har således begrenset med tid og ressurser til hvert enkelt nettsted.

Vi legger til rette for at Google skal kunne crawle og indeksere din nettside på en best mulig måte ved å optimalisere strukturen på både URL-er og tekster, samt markere opp og definere viktig informasjon for søkemotorene. Vi anbefaler også å fjerne utdatert innhold som ikke lenger brukes og skrive nye, aktuelle og levende tekster. På den måten får du det konkurransefortrinnet og de høyere rangeringene som konkurrentene mangler.  

Teknisk SEO 

Teknisk SEO dreier seg om å tilgjengeliggjøre nettstedet ditt gjennom riktig bruk av koder, tags, strukturerte data og andre tekniske elementer slik at søkemotorer kan få tilgang til å lese, tolke og indeksere nettstedet i søkeresultatet uten problemer.

Tekniske elementer som lastetid, sikkerhet (HTTPS) og mobilvennlighet (bruk av responsivt design) kan være avgjørende for om nettstedet over tid får den synligheten man ønsker og er toneangivende for hvorvidt en potensiell kunde opplever at nettstedet er raskt og ikke minst sikker å handle fra. 

Med en teknisk analyse kan vi avdekke hvordan søkemotorer leser nettstedet, identifisere forbedringsområder og danne grunnlag for optimaliseringstiltak som vil gjøre nettstedet ditt enda mer tilgjengelig for søkemotoren og brukervennlig for besøkende.

Søkeordsanalyse

Målet er å øke synligheten i Google, men vet du hva du bør være synlig på? Søkeordsanalysen avdekker hva potensielle kunder etterspør, hvilke søkeord de bruker og når de søker etter det. 

Når vi vet hva slags innhold som blir etterspurt kan vi så kartlegge hvor godt nettstedet imøtekommer de ulike tematikkene med innholdet i dag, og avdekke potensiale for nye muligheter. Dette danner grunnlaget for en innholdsplan som vil spille en sentral rolle i SEO-strategien.

Konkurrentanalyse

De aller fleste bedrifter vet hvem sine nærmeste konkurrenter er, men vet du hvem dine største konkurrenter er i søk? I søkeresultatet vil man oppdage å konkurrere med flere om de samme søkeordene, og ved å kartlegge hvordan konkurrentene ligger an og hva de gjør, kan vi legge grunnlag for nytt innhold, funksjonaliteter og økt brukeropplevelse.

Kundereise

92% av alle kundereiser starter med søk, og vi benytter oss gjerne av Google opptil flere ganger etter det første søket for mer informasjon. 

Med en intensjonsanalyse kartlegger vi hvilke søkeord fra søkeordsanalysen som tilhører de ulike fasene i kundereisen: søker informasjon, litt informert, kjøpsklar og har kjøpt, og kartlegge hvor nettstedet er synlig eller ikke. 

Analysen hjelper oss med å identifisere intensjonen til søkeren, altså hva slags informasjon den er ute etter og hvilke type innhold som kreves for å imøtekomme brukeren. Slik sikrer vi synlighet hele veien i kundereisen – fra informasjonssøk til lojalitetssøk.

Content mapping

Content mapping er akkurat hva det høres ut som. Vi kartlegger innholdet etter synlighet og trafikk, og avdekker hvilket innhold som over- eller underpresterer. På den måten får vi god oversikt over hvilke sider som trenger litt mer kjærlighet i form av optimalisering, og hvilke sider som bør fjernes.

Webanalyse

Vet du hva som skjer inne på nettstedet fra en bruker lander på en av sidene til den gjør en handling eller forsvinner? Hvis svaret er nei, er det på tide med en webanalyse.

Webanalyse handler om måling, innsamling og analyse av nettsidedata og danner grunnlaget for en rekke vurderinger rundt:

  • Brukeratferd – bidrar nettstedet til en god eller dårlig brukeropplevelse?
  • Hvilke kanaler det lønner seg å drive markedsaktiviteter i
  • Hvordan nettstedet bidrar til å nå bedriftens mål

Hensikten med webanalyse er å måle endringer over tid, grave dypere i hva som forårsaker dem og bruke innsikten til å optimalisere nettstedet – blant annet gjennom CRO.

CRO

CRO, eller konverteringsoptimalisering, er en strategisk måte å jobbe på for å øke andelen av besøkende på nettstedet som gjør en ønsket handling. Handlingen kan være et innsendt kontaktskjema, salg i nettbutikk eller nedlastning av en fil.

Essensen i CRO er å forbedre nettstedet og brukeropplevelsen slik at den hjelper brukere med å fullføre den ønskede handlingen. Dette gjør vi ved å ta utgangspunkt i de besøkende nettstedet har i dag, identifisere forbedringsområder på nettstedet og tester ut endringer via A/B-testing.

Var denne artikkelen nyttig?
Ring oss
Send en e-post