Semantic Search – Bokanmeldelse

19/02/2015 - - Nettrafikk
Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Analytikeren, forfatteren og foredragsholderen David Amerland har skrevet en lettlest og interessant bok om semantisk søk.

Kjedelig?

Boken er gitt den ikke spesielt kreative tittelen “Google Semantic Search.” Dette høres dørgende kjedelig ut, og det hjelper ikke at undertittelen er “Search Engine Optimization (SEO) Techniques That Get Your Company More Traffic, Increase Brand Impact, and Amplify Your Online Presence.”

Denne pamfletten er tilsynelatende kun utgitt for å glede analretentive mennesker med tvangsmessige behov for å finlese store datasett i Excel. Boken passer naturligvis ypperlig for oss i menigheten, men kan faktisk også by på spennende lesning for dem som har et sosialt liv.

Kunstig intelligens

Med “spennende lesning” sikter jeg ikke til slikt som å la seg rive med av en Stieg Larsson-bok, ei heller å smuglese romantikk på en Kindle (hvor ingen kan se bokomslaget). Det som gjør denne boken spennende er AI (artificial intelligence). Ja, nettopp. Ikke SEO, som den også gir informasjon om.

Allerede fra starten av var grunnleggerne av Google opptatt av å bygge en kunstig intelligens; ikke en søkemotor. 16 år og ufattelig mange algoritmer og søk senere er søkemotorgiganten på god vei til å skape verdens største (bokstavelig talt) kunstige intelligens. De har nemlig hele tiden jobbet mot at søkemotoren skal forstå intensjonen bak søk.

Semantic Search

The Knowledge Graph

Amerland sammenligner The Knowledge Graph med datamaskinen i USS Starship Enterprise. Dette er et språk vi Star Trek-nerder forstår. Den kunstige intelligensen i TV-serien lærer av sine erfaringer. Samtidig betyr ikke det at den blir smartere enn sine skapere.
I Star Trek kommer forklaringen etter at vi blir kjent med Lt. Commander Data. Hans positroniske hjerne kan håndtere 60 billioner operasjoner per sekund. Til sammenligning fikser menneskehjernen “kun” 13 billioner per sekund. Også lagringskapasiteten overgår vår, naturligvis.

Årsaken til at Data ikke utvikler seg til en singularitet er at han velger å begrense seg selv. Jeg tviler på at vi kan forvente den samme, vennlige gesten når virkelighetens AI vokser seg sterkere; noe flere også har advart om i det siste.

Google kjenner deg

Singulariteter er uansett ikke hovedtema for boken. Det som er bemerkelsesverdig er mangelen på EN felles forside for alle søk i Google. Det er gammelt nytt at søkeresultatene tilpasses hvor du befinner deg, hvilket språk du anvender og tar søkehistorien din med i betraktning.

Det som er forholdsvis ferskt (mai 2012) er at Google har samlet enorme mengder data og koblet dem sammen for å finne milliarder av sammenhenger og fakta. Disse benyttes for å, i sammenheng med dine preferanser og historie, forstå intensjonen bak søkene. I tillegg svarer Google selv på en del spørsmål, så du slipper å klikke deg videre.

Med andre ord skjønner Google om et søk på “da vinci” betyr at du er på jakt etter informasjon om kunstneren eller kaffesirup, avhengig av hvem du er.

Konklusjon

Konklusjonen er som vanlig at man skal skape innhold som både mennesker og søkemotorer kan forstå. Men begrunnelsen er mer interessant enn man muligens først skulle tro, fordi boken gir innsikt i den spede starten til virkelighetens kunstige intelligens. Det er ikke science fiction, men noe som skjer nå; hver gang noen gjør et søk.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!